Foto: Nikoline Vang, marknadschef i CBK Distribusjon med ISO 14001-certifikat

CBK Distribusjon är ISO-certifierad efter standarderna 9001 och 14001

CBK Distribusjon AS är nu certifierat för kvalitetsledning och miljöledning efter ISO-standarderna 9001 och 14001. Förra veckan fick CBK intygen från revisionsföretaget RISE, efter att ha arbetat i ett år för att introducera ledningssystemet i företaget.

Andreas Sandvik, affärsutvecklingschef och Nikoline Vang, marknadschef i CBK Distribusjon, har utvecklat och implementerat ledningssystemet för kvalitet och miljö i organisationen, med Samcert AB som rådgivare.

- De viktigaste anledningarna till att vi har valt att införa och certifiera ett ledningssystem för kvalitet och miljö är för att vi vill säkerställa lönsamhet, hållbarhet och stabilitet, samt förhindra risker och minska kostnader för kvalitetsbrist, säger Sandvik.

Han säger vidare att de vill se till att de bidrar på bästa möjliga sätt till att minska kundernas miljöpåverkan.

ISO 9001 og 14001

Standarden för kvalitetsledning (NS-EN ISO 9001: 15) anses vara flaggskeppet för alla internationella standarder för kvalitetsledning. Detta är ett särskilt bra verktyg för att säkerställa hantering, minska fel, minimera risker, ge fördelar i form av kostnadsbesparingar samt förbättra kundnöjdheten.

Standarden för miljöledning (NS-EN ISO 14001: 2015) kräver tydliga miljömål och etablerade ledningssystem för att uppnå dessa mål. Huvudelementen i standarden är miljöpolicy, planering, implementering, kontroll och utvärdering. ISO 14001 kräver att företaget klargör alla miljöpåverkan och upprättar god praxis för en försiktighetspolicy för miljöpåverkan.

Minimera miljöpåverkan

CBK vill vara ett ansvarsfullt företag med fokus på kontinuerlig hållbarhet genom att titta på den totala miljöpåverkan från råvaruutvinning via produktion, användning, bortskaffande och transport. På detta sätt möjliggör produkterna en mer hållbar livsstil.

- Vi vill öka fokus på inköp med minimal miljöpåverkan och ställa lika strikta krav på våra tillverkare och leverantörer som vi gör för oss själva. Detta görs genom att göra leverantörsbedömningar med avseende på deras miljöarbete och se till att vi använder de mest miljövänliga inkommande och utgående transporterna, säger Vang.

- Två av våra strategiska miljömål är att alla förpackningar på våra egna varumärken måste vara koldioxid neutral fram till 2022 och att vi kontinuerligt kommer att arbeta för att minska utsläppen vid utgående transporter till våra kunder, tillägger Vang.

Öka service och leveranshastighet

När det gäller kvalitet vill CBK att det ska vara enkelt att vara kund hos dem, och de har ett mål att leverera produkter i tid och som uppfyller överenskomna specifikationer och krav med kundbehov och hög kundnöjdhet.

- Genom investeringar och implementering av det automatiska lagersystemet Autostore, förutom kontroll av alla processer i företaget genom det kontinuerliga ISO-arbetet, är vi övertygade om att vi ökar vår service och leveranshastighet ytterligare, avslutar Sandvik.

Certifieringen för både ISO 9001 och ISO14001 gäller import och distribution av Audio/Video -, nätverks- och infrastrukturprodukter till norska återförsäljare, integratorer och installatörer.