Norge övertar ordförandeskapet för Östersjöstaternas råd: prioriterar kontinuitet och sammanhållning under pandemins återhämtning

Norge och utrikesminister Ine Eriksen Søreide tar idag över ordförandeskapet för Östersjöstaternas råd från Litauen och utrikesminister Gabrielius Landsbergis. Ordförandeskapet sträcker sig ett år framåt.

Norge kommer framför allt att prioritera kontinuitet och sammanhållning i rådets arbete när medlemsländerna nu står inför återhämtningen från COVID-19-pandemin. Ordförandeskapet kommer även att lägga fokus på Vilnius II-deklarationen, som rådet godkände under det senaste ministersmötet i juni, och man kommer även att påbörja implementeringen av Östersjöstaternas råds handlingsplan för 2021-2025.

I enlighet med Östersjöstaternas råds tre prioritetsområden (”regional identitet”, ”en hållbar och välmående region”, samt ”en trygg och säker region”) kommer det norska ordförandeskapet också att prioritera:

1. Att accelerera den gröna omställningen, med tyngd på innovationer och framgångsrika exempel i industrin, hållbar transport, ren energi och cirkulär ekonomi
  2. Att främja regional identitet och samarbete, arbeta tillsammans med unga och civilsamhället, samt städer och regionala aktörer i Östersjöregionen
  3. Stödja de nuvarande mandaten som organisationen har inom civil säkerhet, barns rättigheter, kampen mot människohandel, organiserad brottslighet och nätbrottslighet

Man ämnar även behandla andra relevanta frågor om behovet uppstår, och det kommer att läggas ett stort fokus på att involvera och engagera unga i Östersjöregionen, samt att stärka koordineringen mellan andra organisationer aktiva i regionen.

Norge har tidigare lett organisationen år 1999-2000 och 2010-2011, och under det norska ordförandeskapet kommer organisationen även att fira sitt 30-årsjubileum. Under jubileet planerar man att på olika sätt lyfta fram organisationens tidigare framgångar samt framtida möjligheter och utmaningar.

• Politics

• ine erikesen søreide
  • council of the baltic sea states
  • östersjöregionen
  • östersjöstaternas råd
  • norska utrikesdepartementet
  • norskt ordförandeskap
  • norge

The Council of the Baltic Sea States (CBSS) is an inter-governmental organisation, building collaboration and trust in the Baltic Sea Region since 1992. The Members of the Council are Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Russia, and Sweden, as well as the European Union. The CBSS provides a platform for governments, organisations, communities, and people to build and strengthen partnerships. The Presidency of the Council rotates among the Member States annually. Lithuania currently holds the Presidency of the Council of the Baltic Sea States 2020-2021.