Östersjöregionens utrikesministrar möts online för att diskutera en förnyad strategisk vision för regionalt samarbete

Östersjöstaternas råds (Council of the Baltic Sea States, CBSS) medlemsländers utrikesministrar och högnivårepresentanter möts online den första juni för att avsluta det litauiska ordförandeskapet i organisationen, samt för att diskutera och godkänna en förnyad strategisk vision för samarbetet i Östersjöregionen. Den förnyade strategin, även kallad Vilnius II-deklarationen, kommer att guida Östersjöstaternas råd, och andra organisationer i regionen, under det kommande decenniet i dess insatser för att stärka samarbetet och förtroendet mellan länderna i Östersjöregionen.

Utrikesministrarna och högnivårepresentanterna kommer även att skriva under en handlingsplan, som redogör för konkreta aktiviteter som Östersjöstaternas råds sekretariat i Stockholm kommer att implementera, i linje med organisationens tre prioritetsområden, för att fullfölja visionen som presenteras i Vilnius II-deklarationen. Östersjöstaternas råd ämnar fortsätta att fokusera på de områden som hör till dess styrka och där det kan tillföra kunskap, i synnerhet områden som regionalt ungdomssamarbete, arbetet mot människohandel, tryggandet av barns rättigheter, civil säkerhet och hållbarhet. Östersjöstaternas råd arbetar även aktivt med att stärka samarbetet mellan andra relevanta aktörer i Östersjöregionen för att stödja arbetet med att nå de strategiska målen för regionen och för att vidareutveckla den regionala identiteten.

Mötet, som kommer att äga rum online, ordnas av det litauiska ordförandeskapet i Östersjöstaternas råd och kommer att ledas av Litauens utrikesminister, Gabrielius Landsbergis. Under mötet kommer han även att överlämna ordförandeskapet till Norge och utrikesminister Ine Eriksen Søreide, som inleder sitt ordförandeskap den första juli i år.

Vad: Östersjöstaternas råds ministersmöte

Vem: Utrikesministrar och högnivårepresentanter från Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge, Polen, Ryssland, Sverige, Tyskland och den Europeiska unionen.

När: 1 juni 2021, kl. 10:00 – 12:00

Sociala medier: följ mötet på Twitter #CBSSVilnius2021 @CBSSsecretariat

• Politics

• östersjöregionen
  • östersjöstaternas råd
  • utrikesministrar
  • högnivåmöte

The Council of the Baltic Sea States (CBSS) is an inter-governmental organisation, building collaboration and trust in the Baltic Sea Region since 1992. The Members of the Council are Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Latvia, Lithuania, Norway, Poland, Russia, and Sweden, as well as the European Union. The CBSS provides a platform for governments, organisations, communities, and people to build and strengthen partnerships. The Presidency of the Council rotates among the Member States annually. Lithuania currently holds the Presidency of the Council of the Baltic Sea States 2020-2021.