Svenska företag dåliga på klimatåtgärder

Carbon Disclosure Project (CDP), som representerar 385 institutionella investerare ansvariga för 400 000 miljarder kronor, presenterar idag resultatet av sin årliga undersökning. Av denna framgår att mer än 80% av de tillfrågade största svenska börsnoterade företagen lämnat svar. I undersökningen redovisas företagens utsläpp av växthusgaser och strategier avseende klimatförändringen.

Trots den höga svarsfrekvensen är de medverkande svenska börsföretagen dåliga på politiskt engagemang, att kommunicera med aktieägare och andra aktörer och att publicera information om sina klimatåtgärder. I fråga om att göra svaren tillgängliga är svenska företag mer transparenta än övriga nordiska företag. De flesta företagen har strategier för att hantera klimatförändringarna men det är ett gap när det gäller att omsätta strategierna till mål och konkreta handlingar.

CDPs Nordiska Sekretariat presenterar resultaten tisdagen den 21 oktober kl 13:00 på Berns, Kammarsalen.

Vid detta tillfälle kommer svaren från det andra årets nordiska rapport, som tagits fram av Ethix SRI Advisors, att presenteras, och också svaren från den globala rapporten framtagen av Pricewaterhouse Coopers, som omfattar världens 500 största börsföretag.

CDPs vd Paul Dickinson säger:
- Risktagning som inte redovisats samt brist på regelsystem har starkt bidragit till den aktuella finanskrisen. CDP initierades för att ge investerare och aktörer inom finansvärlden en förståelse för hur företagen är förberedda på övergången till en 'low carbon economy'. I takt med att globala överenskommelser begränsar företagens utsläpp av koldioxid är det viktigt för alla finansiella aktörer att förstå hur deras portföljföretag hanterar klimatfrågan och hur företagen kommer att påverkas. Att kräva fullständig redovisning och transparens är det enda sättet för dessa aktörer att försäkra sig om att deras portföljer inte är fulla av subprimeinvesteringar.

Statsminister Fredrik Reinfeldt skriver i sin introduktion till den nordiska rapporten:
- Sverige har sedan lång tid varit framgångsrikt när det gäller att minska sitt beroende av fossila bränslen - och vi har gjort det medan vi har sett vår ekonomi växa. Carbon Disclosure Project gör en viktig insats för att öka näringslivets medvetande om klimatförändringen och för att minska utsläppen av växthusgaser.

Medverkande vid rapportpresentationen på Kammarsalen, Berns:
- Johan Rockström, Professor, Executive Director, Stockholm Environment Institute
- Carl Rosén, Corporate Governance and Information, AP2
- Kenneth Collander, Senior Advisor Environment, Stora Enso
- Mats Berg, Director of Communications and Investor Relations, Fabege
- Paul Simpson, Chief Operating Officer, Carbon Disclosure Project, London
- Ulrika Hasselgren, vd Ethix SRI Advisors

Frågor besvaras av Amanda Haworth Wiklund, Director CDP Nordic Secretariat,
telefon  0739 043840

Kompletterande information

Den globala rapporten och företagens svar finns på www.cdproject.net

Carbon Disclosure Project (CDP), som startades 2002, representerar 385 institutionella investerare från alla världsdelar. Dessa har tillgångar som de förvaltar på 400 000 miljoner kronor. CDP, som är en icke-vinstdrivande organisation, har den största existerande databasen över storföretagens växthusgasemissioner. Den bygger på svaren från 1550 börsföretag runt om in världen. CDP arbetar också med multinationella företag för att samla in information om växthusgaser från deras leverantörsled.

CDP är registrerat som "company limited by guarantee" och i England (nummer 05013650) samt också "registered charity" (nummer 1122330). Det åtnjuter "charitable status" i USA i egenskap av ett "special project of Rockefeller Philanthropy Advisors".

Partners:
ATP
Folksam
KLP
Nutek

Report partner:
Ethix SRI Advisors AB

Report Sponsor:
Mistra

Report and Launch Sponsor:
Öhrlings Pricewaterhouse Coopers

Launch Sponsor:
Stora Enso

Amanda Haworth Wiklund
Director
Carbon Disclosure Project Nordic Secretariat
T: +46 (0)8 314206
Cell: +46 (0)739 043 840
www.cdproject.net
Amanda.Haworth@cdproject.net

Carbon Disclosure Project, Registered Charity no. 1122330. A company limited by guarantee registered in England no. 05013650.

The Carbon Disclosure Project (CDP) provides a secretariat for the world's largest institutional investor collaboration on the business implications of climate change. CDP represents an efficient process whereby many institutional investors collectively sign a single global request for disclosure of information on Greenhouse Gas Emissions from the largest publicly quoted companies.  Many of these responses can be viewed at the CDP website.

Catherine von Altheer

Presskontakt Communications manager Communications +44 (0) 7794 003 903