Ägare av Cederroth First Aid förvärvar Norgesplaster

Orkla Wound Care har tecknat och slutfört ett avtal om att köpa 100 procent av aktierna i bolaget Norgesplaster Holding AS (”Norgesplaster”).

Företaget har en god marknadsposition för sårvård och Första Hjälpen och med förvärvet av Norgesplaster har Orkla Wound Care stärkt sin närvaro i apotekskanalen och marknaden för Första Hjälpen-produkter. Produktportföljen marknadsförs främst under varumärkena Norgesplaster och Snøgg och säljs främst i apotekskanalen, business-to-business, genom distributörer och som export.

Orkla Wound Care innehar redan en ledande position inom sårvård och Första Hjälpen-utrustning på flera europeiska marknader, med starka varumärken såsom Cederroth First Aid och Salvequick.

«Norgesplaster representerar starka varumärken i växande kategorier och har en välskött distributionsplattform i attraktiva försäljningskanaler. Förvärvet av Norgesplaster passar vår strategi när det gäller att stärka Orklas position inom sårvård och Första Hjälpen-utrustning. Detta kommer att ge oss en starkare närvaro i apotekskanalen och business-to-business», säger Maria Lundman-Hedberg, VD för Orkla Wound Care.

«Genom att få Orkla som ägare skapas ännu bättre möjligheter för att vidareutveckla kategorierna vi arbetar med idag», säger Adm. direktör i Norgesplaster, Per Turnes. «Vi hoppas och tror att det ska gynna våra kunder och konsumenter under de kommande åren».

Norgesplaster är marknadsledande inom sårvård inom apotekskanalen i Norge, förutom att vara en av världens största tillverkare av limbelagt material för produktion av bland annat EKG-elektroder. Snøgg är ett ledande varumärke för Första Hjälpen, akutmedicinska och medicinska förbrukningsvaror. Norge är företagets största enskilda marknad, men cirka 60 procent av företagets försäljningsintäkter kommer från export.

Norgesplaster är ett familjeägt företag som grundades 1938. Företagets huvudkontor och produktionsanläggningar finns i Vennesla, Vest-Agder. Verksamheten leds av Per Turnes och har 66 anställda. År 2019 hade Norgesplaster en omsättning på 170 miljoner NOK och EBITDA på 17 miljoner NOK.

Orkla Wound Care och Norgesplaster drivs som idag och uppköpet har ingen praktisk betydelse för våra kundförhållanden. När och om detta skulle ändra sig, så ska vi säkerställa en god dialog innan eventuella förändringar genomförs.

Affärsområdet Orkla Wound Care, en del av Orkla Care, säljer och utvecklar konsumentprodukter inom sårvård och Första Hjälpen-produkter för arbetsplatser och industrin. De största varumärkena är Salvequick, Salvelox och Dr San inom B2C samt Cederroth First Aid inom B2B. Orkla Wound Care har en lång historia och erfarenhet av konsumentdriven innovation inom sårvårdskategorin och har utvecklat en portfölj av starka varumärken med en marknadsledande position såväl på de Nordiska marknaderna, som i Spanien, Ungern, Polen, Tyskland (endast B2B) och Italien.

Marie-Louise Stenhammar

Presskontakt Senior Brand Manager +46 76 721 82 07