ISI möjliggör kriskommunikation över nationsgränserna

Blogginlägg -

Övervägande positivt resultat och feedback när MSB och dNK anordnade workshop om ISI.

ISI är funktionen som används för att tillåta kommunikation över separata TETRA-system. Under v34 genomfördes skarpa tester av funktionen mellan det Svenska RAKEL-nätet och Norska Nødnett.

Den över 160 mil långa gränsen mellan Sverige och Norge ställer höga krav på samarbetet mellan blåljusmyndigheterna på båda sidor. Därför är det viktigt för berörda organisationer att kunna kommunicera friktionsfritt med varandra. Genom tekniken ISI, Inter System Interface, kopplas de Svenska och Norska näten samman för att låta användarna kommunicera på båda sidor gränsen med sin ordinarie utrustning.

Projektet innebär tidigare oprövad mark då anslutningen mellan de två nationella näten är den första i sitt slag. Systemen är dessutom baserade på utrustning från olika tillverkare vilket gör projektet än mer banbrytande.

Under tre dagar i augusti träffades berörda användarorganisationer, leverantörer, tillverkare och operatörer i Strömstad. Målsättningen var att genomföra tester av såväl utrustning, inställningar, funktioner och rutiner. Celab har flertalet kunder som direkt påverkas av det gränsöverskridande arbetet och fanns givetvis på plats för att bistå såväl kunder, MSB och vår leverantör Motorola med hjälp.

”Efter att ha testat terminalerna i båda näten känner vi oss övertygade att samarbetet med räddningstjänsten i Halden kommer bli bättre med ISI. Givetvis fanns några frågetecken ännu, men det kommer lösa sig med tiden”, berättar Håkan Baatz på Räddningstjänsten Strömstad.

Under hösten kommer det att anordnas ytterligare ett event rörande ISI, denna gång i Jämtland. Då skall lösningen också presenteras för externa aktörer med ett antal verklighetstrogna scenarier. Den offentliga releasen av ISI sker under 2017 och workshopen i Strömstad är ett viktigt steg mot detta mål.