Kommunernas Samordningscentral i Falköping

Blogginlägg -

Så hjälpte vi Samhällsskydd Mellersta Skaraborg att bli ledande på lokal inre ledning.

Under flera år upplevde dåvarande Räddningstjänsten Falköping-Tidaholm att förmågan att leda räddningsinsatser successivt begränsats. För att vända på den negativa utvecklingen och istället bli pionjärer inom inre ledningsförmåga så påbörjades ett långsiktigt arbete som bland annat resulterat i kommunernas samordningscentral (KSC) i Falköping.

Samhällsskydd Mellersta Skaraborg är en nämnd som bildades så sent som vid årsskiftet och utgörs av kommunerna Götene, Skara, Falköping och Tidaholm. Det innebär att deras operativa område sträcker sig som ett gigantiskt L mellan våra två stora sjöar, Vänern och Vättern. Inom det geografiska området ansvarar förbundet för just samhällsskyddet för de över åttiotusen personer som lever och verkar där.

Nämnden är det senaste resultatet av kommunernas långtgående samarbete som redan tidigare mynnat ut i den gemensamma samordningscentralen (KSC). Centralen utgörs av två speglade ledningsplatser med gemensamma storbildskärmar på väggen framför. Hjärtat av systemet utgörs främst av två lösningar, däribland ledningsplattformen Four:C Dispatch från Celab Communications AB.

Läs hela historien (PDF) om hur KSC växt fram och hur de använder den för att leda flera kommunala verksamheter här.