Motorola ST7000 på flygplats

Banbrytande RAKEL/TETRA-radio med minimalt format.

Nya Motorola ST7000 kombinerar på ett revolutionerande vis högkvalitativa radioprestanda med en elegant och nätt exteriör.

Terminalen är utvecklad specifikt för komradioanvändare som arbetar med direkt kundkontakt. Tack vare sin sofistikerade design smälter den naturligt in i omgivningen på t.ex. flygplatser, hotell och tågstationer.

Radion erbjuder fullgoda radioegenskaper tack vare den nya antenndesignen där merparten av antennen integrerats i enheten. Med hjälp av ett raster av lysdioder har även displayen integrerats i höljet som tydligt återger aktuella prestanda och inställningar. På samma sätt exponeras också det nydanande touch-gränssnittet som också erbjuder så kallad haptisk feedback, en funktion som simulerar riktiga knappar genom att ge en återkoppling vid ”knapptryckningar”. Självklart har radion också ett antal strategiskt placerade fysiska knappar för återkommande kommandon.

Det nya gränssnittet och display-lösningen är också mer energieffektivt och bidrar till radions hela nitton timmars batteritid vid normal användning, trots den minimala storleken.

ST7000 är byggd på Motorolas senaste TETRA-plattform vilket bidrar med såväl marknadsledande mottagarkänslighet som 1,8W uteffekt. Precis som sina större syskon har den frilagd högtalare och dynamiska ljudnivåer som sammantaget ger optimal ljudkvalitet oberoende av omgivning. Ett annat arv är pålitlighet, den nya terminalen uppfyller även den kraven i såväl amerikanska försvarets kvalitetsstandard som Motorola Solutions egna kvalitetssäkringsprogram ALT™.

Fokus har också lagts på att kunna använda radion tillsammans med ”universella” tillbehör. Det har medfört att enheten har inbyggd Bluetooth 4.0 för trådlösa tillbehör, 3.5 mm audiokontakt för standardheadset och USB-C anslutning för laddning och dataöverföring. Enligt utsago planerar Motorola Solutions också att lansera ett antal specialtillbehör som skall ta funktionaliteten i radion till nya nivåer.