Nästa generation ATEX-certifierade RAKEL/TETRA-terminaler är redan här.

Nästa generation ATEX-certifierade RAKEL/TETRA-terminaler är redan här.

Motorola MTP8000Ex-serien sätter en ny standard för ljudkvalitet och erbjuder klassledande radioprestanda och funktionalitet. Personal som arbetar under de allra tuffaste förhållandena kan nu jobba säkrare, smartare och mer effektivt.

Terminalerna har utvecklats efter kraven i de senaste ATEX- och IECEx-standarderna och ger ett optimalt skydd i potentiellt explosiva miljöer. Baserade på Motorolas senaste TETRA-plattform erbjuder serien klassledande mottagarkänslighet och sändaregenskaper vilket ger längre räckvidd och bättre radioprestanda, även inomhus.

Stor vikt har lagts på att leverera en radio som sätter användbarheten i centrum. Den nya T-profilen i kombination med förstorade och strukturerade reglage gör den enklare att hantera med handskar och skyddskläder. På ovansidan radion finns också en tydlig display och LED-indikator som ger användaren överblick över enhetens inställningar och status när den är placerad på bältet eller bröstet.

Motorola MTP8000Ex-serien levereras också med inbyggd Bluetooth. Förutom stöd för trådlösa audiotillbehör kan exempelvis gassensorer, pulsmätare eller biometriska sensorer anslutas snabbt och säkert. Serien lanseras också tillsammans med ett antal nya ATEX-tillbehör, däribland en ny bullerdämpande monofon med Nexus-anslutning. Det innebär att talgarnityr från flera tredjepartstillverkare kan anslutas till den direkt. Några lösningar från blanda andra Peltor och Dräger kommer finnas testade och godkända för användning med monofonen redan från start.