The Next Generation Mototrbo range

Nästa generation MOTOTRBO™

Motorola Solutions lanserar nu uppdaterade utgåvor av sina digitala komradio (ETSI DMR) i MOTOTRBO-familjen. Modellerna är till utseendet identiska med sina föregångare men har nu blivit ännu pålitligare och har berikats med utvecklad prestanda och fler funktioner.

Motorola’s utbud av digital komradio baserade på ETSI DMR hade kanske redan innan marknadens bästa ljudkvalitet men, har nu optimerats ytterligare. Utvecklade ljudprocesser, bättre bullerdämpning och kraftfulla högtalare ger förbättrad samtalskvalitet i alla situationer. Seriens mottagarkänslighet har förbättras ytterligare vilket nu bidrar till närmare åtta procent längre räckvidd. En annan framträdande nyhet i det utvecklade utbudet är Motorola Solutions ”low voltage” teknik. Den gör utrustningen energisnålare vilket ger förlängd drift utan omladdning. I praktiken resulterar det i upp till 28 timmars drifttid.

Samtliga modeller i den nya generationen erbjuder Bluetooth 4.0 med stöd för så väl headset som streckkodsläsare. Blåtandsmodulen kan nu också sättas som ”alltid synlig” vilket gör dem användbara för positionering inomhus med hjälp av så kallade Blåtandsfyrar. När en fyr upptäcker en passerande enhet vidarebefordras informationen till exempelvis en övervakningsapplikation. Positioneringen har förbättrats även utomhus genom att mottagarkänsligheten i satellitpositioneringsmodulen också utvecklats och nu har stöd för flera satellitnavigeringssystem (GPS/GLONASS).

Inbyggd Wi-Fi ger helt nya möjligheter för trådlös programmering och radiohantering samtidigt som den integrerade accelerometern erbjuder Man-Down på samtliga enheter. Man-Down är en funktion som triggar ett personlarm när enheten varit orörlig under en förbestämd tidsperiod.

Nästan hela serien har erhållit bättre tätning, där vissa terminaler nu till och med är damm- och tryckvattentäta enligt IP68. Genom att de nu också är tillverkade av ROHS-godkända material är de inte bara användarvänliga utan även miljövänliga.

Alla de nya versionerna har fått tillägget ”e” vilket skvallrar om att de blivit förbättrade (enhanced) och ingår i ”nästa generation MOTOTRBO”. Ni kan läsa mer om bland annat modellspecifika uppdateringar här.