Motorola Si500 in use

Ny utrustning från Motorola kan öka både användarsäkerheten och rättssäkerheten.

Nya Motorola Si300 och Si500 kombinerar på ett elegant vis bullerdämpande monofon med kroppsburen videokamera.

Kroppsburna kameror blir en allt vanligare syn på personal inom blåljussektorn internationellt. En förstapersonsvy av incidenter är ett användbart redskap vid såväl ordinarie uppföljningsarbete som bevisning vid brottmål.

Problemet med kroppsburna kameror har dock varit att det inneburit ytterligare utrustning för personalen att bära på, något som Motorola Solutions nu löst. Genom att sammanfoga kameran med ett välanvänt komradiotillbehör som monofonen har de nu minskat antalet enheter, med bibehållen funktionalitet. Även om kameran kan användas separat från en komradio.

De båda videomonofonerna erbjuder en högupplöst kamera med vidvinkelobjektiv som tillhandahåller bra bildkvalitet även i dåliga ljusförhållanden. De inkluderar också så kallad pre-buffering, en funktion som kontinuerligt spelar in video utan att lagra den. När användaren sedan trycker på inspelningsknappen sparas den redan inspelade videon medan videoupptagningen fortsätter. För att hantera mängden data som skapas finns 32GB integrerat minne som kan överföras via enheternas inbyggda Wi-Fi. Något som förenklas ytterligare med hjälp det nya systemet Motorola Digital Evidence Management Solution (läs mer på celab.se).

Motorola Si500 omfattar också en tydlig display som vänd utåt kan bidra till att förhindra aggressivitet från individer genom att dessa uppfattar att de blir videofilmade.

Som monofoner erbjuder Motorola Si300 och Si500 samma goda ljudkvalitet som användarna är vana vid från en vanlig monofon. Med fem separata mikrofoner och den senaste digitala bullerdämpningstekniken erhålls optimal samtalskvalitet oavsett omgivning. Självklart håller enheterna också samma höga kvalitet som Motorola Solutions övriga utrustning. Båda är godkända enligt amerikanska försvarets kvalitetssäkringsprogram MIL-STD och vattentäta enligt IP67.