Motorola Solutions mobile infrastructure concept

Nytt nyckelfärdigt TETRA-system från Motorola Solutions.

Motorola Dimetra Express är en allt-i-ett-lösning med komplett TETRA-funktionalitet som tar femton minuter att driftsätta.

Motorola Solutions har integrerat såväl basstation som switch/controller i samma enhet för att skapa en lösning som är så gott som nyckelfärdig. Hela systemet konfigureras enkelt via en intuitiv guide som nås via en Chrome-webbläsare på en Android- eller Windows-enhet. På samma sätt får man också tillgång till lösningens integrerade Dispatch-system och systemövervakningsapplikation.

Lösningen är ett svar på marknadens efterfrågan på ett enklare TETRA-system och är framtagen för att kunna agera mobilt och/eller tillfälligt. Den lämpar sig därför väl att monteras i ett fordon med teleskopantenn för snabba insatser eller kanske i en arbetsbod vid större infrastrukturprojekt.

Även om hela systemet känns nerskalat så har Motorola inte gett avkall på funktionalitet. Dimetra Express stöder alla former av TETRA-kommunikation som gruppsamtal, individsamtal och SDS. Som option finns till och med möjligheten att ringa externa samtal via VoIP. Från fabrik stöder systemet 1000+ användare på en och samma site men kan expanderas med fler basstationer för att utöka kapaciteten och täckningsområdet. Lösningen finns i två olika versioner med antingen en eller tre carriers (frekvenser) vilket ger 3-11 samtidiga samtal eller dataöverföringar.

Dimetra Express lanserades på mässan Critical Communications Europe i Köpenhamn i början av februari och förväntas kunna levereras från halvårsskiftet.