Världens mest avancerade TETRA-terminaler kommer nu till Sverige

Världens mest avancerade TETRA-terminaler kommer nu till Sverige

Den nya serien Motorola MTP6000 omfattar två modeller som förutom ledande radioprestanda erbjuder unika funktioner för hantering av stora datamängder. Motorola’s nya flaggskepp MTP6750 är dessutom marknadens första tetra/rakel-radio med inbyggd kamera. Det till trots så är det bildhanteringen och inte själva kameran som gör den riktigt revolutionerande.

Med alla bilder som tas med MTP6750 bifogas viktiga metadata som position, tidpunkt, radio-ID, talgrupp och användar-ID. Dessutom är hela filen skyddad med en unik krypteringskod, en sorts digital plombering, som direkt skvallrar om en bild manipulerats. Användbart om bilden t.ex. skall användas som bevismaterial.

Bilderna lagras på ett minneskort i radion och kan automatiskt laddas upp till en central server via Motorolas fjärrprogrammeringssystem, iTM. Även syskonet MTP6550 har stöd för minneskort, för att kunna använda fjärrprogrammeringssystemet åt andra hållet, t.ex. för att skicka ut bilder på misstänkta eller saknade personer. Terminalerna har även inbyggd Bluetooth, vilket innebär att man kan koppla både trådlösa hörlurar, skrivare eller streckkodsläsare, samtidigt.

Motorola MTP6000-serien är dessutom världens första bärbara terminal med stöd för nästa generations dataöverföring, Tetra Enhanced Data Service. TEDS ger markant ökade bandbredder, vilket tillåter överföring av ”tunga” data direkt i TETRA-systemet.

Serien är byggd på Motorolas nya TETRA-plattform, vilket borgar för ledande radioprestanda. Självklart håller enheterna också Motorolas erkänt höga kvalitet och är till och med vattentäta (IP67).

Mer information på www.celab.se