Digital kommunikationsradio ger Stockholmsmässan dubbel kapacitet.

Digital kommunikationsradio ger Stockholmsmässan dubbel kapacitet.

Redan under 2013 fick Celab uppdraget att byta ut Stockholmsmässans gamla analoga infrastruktur mot nya digital teknologi. Initialt fortsatte man dock kommunicera med de gamla analoga enheterna eftersom de nya basstationerna stöder både digital och analog kommunikation.

Nu har även samtliga komradio ersatts med nya digitala Motorola och systemet har slagits om till helt digitalt läge. Omställningen medför att Stockholmsmässan nu har sex talkanaler jämfört med deras tidigare tre. En kapacitetsökning som ger tydliga fördelar i form av minimerade flaskhalsar, inte minst under in- och utflyttning till de olika evenemangen då väldigt mycket personal är i arbete och kommunikationsbehovet är stort.

”Nästa steg blir att titta på hur vi kan koppla på larmhantering direkt i radion då det nya systemet kan skicka ut larm i klartext till fördefinierade radioapparater”, Tomas von Tourtchaninoff, Säkerhetschef på Stockholmsmässan.

Systemet är byggt kring ett antal Motorola DR3000, en basstation av typen MOTOTRBO vilket är Motorolas version av den digitala komradiostandarden DMR (Digital Mobile Radio). De komradio som levererades av Celab Communications AB mot slutet av 2014 är även de från MOTOTRBO-serien. Totalt används 4 olika modeller beroende på yrkeskategori och användningsområde.

Drygt en månad efter driftsättning har Stockholmsmässan förutom den planerad kapacitetsökning även uppmärksammat förbättringar avseende radiotäckning, främst i de stora parkeringsgaragen.