Buss från kollektivtrafikförvaltningen UL

Kollektivtrafikförvaltningen UL väljer Celab som partner för sin RAKEL-implementering.

Att kommunikationen fungerar mellan bussar och trafikledning är kritisk för både passagerarnas och förarnas säkerhet. Det är en av de avgörande orsakerna till att Kollektivtrafikförvaltningen UL nu väljer att ansluta sig till det nationella kommunikationsnätet RAKEL.

Kollektivtrafikförvaltningen UL som är en del av Landstinget i Uppsala län, är en av landets största kollektivtrafikaktörer med sina nära 40 miljoner resor per år. Den dagliga driften av de närmare 500 bussarna hanteras av en personalstyrka om ca 1500 personer fördelade över ett antal trafikbolag.

Kommunikationen hanteras idag av två separata analoga kommunikationsradionät, ett för stadstrafiken i Uppsala och ett för regiontrafiken. De aktuella systemen upplevs dock delvis föråldrade vilket föranledde UL att utvärdera alternativ. Valet föll på det nationella kommunikationssystemet RAKEL som med sin goda driftsäkerhet och välutbyggda täckning utgjorde det bästa alternativet. UL genomförde därför en offentlig upphandling för att finna en leverantör av en RAKEL-lösning. En upphandling som resulterade i att Celab Communications AB tilldelades avtalet.

Avtalet omfattar att utrusta hela UL-trafikens busspark med fordonsmonterade Rakelmobiler och relaterade tjänster. I avtalet ingår också service och support under hela löptiden.

”Det är så klart mycket glädjande att UL valt oss som leverantör. Vi är också övertygade om att de kommer känna att de gjort ett bra val, då våra värdefulla erfarenheter från bland andra SL och länstrafikbolagen i Örebro och Västmanland garanterat kommer gynna UL under avtalet.”

- Lars-Göran Johansson, Affärsområdeschef, Celab Communications AB