MTR i Stockholm AB utvecklar säkerheten för sina förare med kommunikationsutrustning från Celab

Pressmeddelande -

För att förbättra tryggheten för sina förare har MTR i Stockholm valt att upphandla TETRA-komradio från Celab Communications AB. Med de nya terminalerna kan förarna med en enkel knapptryckning skicka nödlarm till trafikledningscentralen via SLs länstäckande komradionät, som då snabbt kan vidta åtgärder.

MTR i Stockholm är ett dotterbolag till MTR Europe och ingår i den Hong Kong-baserade koncernen MTR. I Sverige har de på uppdrag av StorStockholms Lokaltrafik (SL) ett helhetsansvar för tunnelbanan i Stockholm där de skall planera, driva och underhålla tunnelbanan för att upprätthålla en kollektivtrafik i världsklass.

För att ersätta ett åldrande larmsystem har de nu valt att upphandla över 500 handburna Motorola MTP850S till sina förare. Förutom en pålitlig larmfunktionalitet får de med dessa enheter ytterligare ett antal fördelar gentemot konkurrerande teknologi.

”Förarlarmen har tidigare endast fungerat som just larm. Dessa nya enheter innebär helt nya möjligheter för våra förare. Ledorden under upphandlingen har varit enkel och intuitiv användning samt bra täckning i tunnelbanans miljöer. De nya enheterna uppfyller detta och har dessutom radiofunktion, vilket underlättar förarnas arbete avsevärt vid exempelvis kontroller av vagnarna.” – David Granström, projektledare, MTR.

Eftersom de nya terminalerna använder sig av SLs befintliga TETRA-baserade komradionät har förarna nu möjlighet att kontinuerligt samtala med både varandra och ledningscentralen på samma gång och utan uppkopplingstid. Detta åstadkoms genom så kallade talgrupper som är unika för de olika tunnelbanelinjerna, vilket förenklar och effektiviserar vardagskommunikationen.

Avtalet som tecknades under sensommaren 2014, omfattar förutom terminalerna även tillbehör och programmering.

”Eftersom vi länge varit leverantör till busstrafiken inom SL är det extra glädjande att, bokstavligt talat, även få hoppa på tåget. Med de erfarenheter vi har från just bussarna är vi självsäkra på att även MTR kommer bli nöjda med resultatet.” – Joachim Stiller, ansvarig säljare, Celab Communications AB.