RÄDDNINGSTJÄNSTEN STORGÖTEBORG VÄLJER CELAB

RÄDDNINGSTJÄNSTEN STORGÖTEBORG VÄLJER CELAB

Efter en noggrann utvärdering valde Räddningstjänsten Storgöteborg Celab som leverantör av sin RAKEL-utrustning, i den största RAKEL-upphandlingen till en Räddningstjänst hittills.

Räddningstjänsten Storgöteborg är ett kommunalförbund bestående av Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum. Sammanlagt ansvarar de för brandförsvaret för hundratusentals människor i och omkring Göteborg.

Räddningstjänsten Storgöteborg har sedan början av 2007 utvärderat RAKEL med hänsyn till systemets förmåga att komplettera organisationens tekniska ledningssystem. Under våren 2010 har de dessutom utvärderat och utvecklat sin metodik rörande systemledning, vilket medfört ett aktivt arbete för att uppgradera sitt ledningssystem. Detta arbete har i sin tur mynnat ut i den aktuella upphandlingen.

Upphandlingen omfattar främst lösningar för att stödja talkommunikation i det operativa arbetet vilket innebär både bärbara och fordonsburna mobilstationer till de olika enheterna. Men, även lösningar för datatjänster, programmering, applikationsutveckling och service ingår.

Totalt sett är upphandlingen den enskilt största för en räddningstjänst i Sverige, hittills.