Foto: Smurfit Kappa Kraftliner Piteå

Smurfit Kappa i Piteå hyr komplett kommunikationssystem av Celab för att utveckla säkerheten på anläggningen.

Smurfit Kappa har som målsättning att bli en arbetsplats fri från olyckor och tillbud vilket innebär ett tydligt fokus på att utveckla säkerheten på anläggningen. Som en del i detta arbete har de valt att införskaffa ett nytt kommunikationssystem.

Smurfit Kappa Kraftliner i Piteå är det största pappersbruket i Europa sitt slag. Kraftliner är ett baspapper som används vid tillverkning av högkvalitativ wellpapp och utvinns av nyfiber.

Det nya kommunikationssystemet är baserat på Motorolas välkända TETRA-arkitektur och har utformats med särskild hänsyn till pålitlighet och säkerhet. Teknologin erbjuder förutom hög kapacitet och goda radioegenskaper också en rad säkerhetsfunktioner som personlarm, allanrop, prioritering av särskilt viktiga samtal och larmmeddelanden. Lösningen har av redundanta skäl utrustats med dubbla basstationer vilket eliminerar en potentiell felkälla och på så vis ökar driftssäkerhet ytterligare. Tack vare kompletterande infrastruktur inomhus erhåller Smurfit Kappa fullgod mottagning inom hela verksamhetsområdet.

Kommunikationen i nätet sker med ett hundratal bärbara och mobila Tetraterminaler från Motorola.

Smurfit Kappa har valt att leasa hela lösningen över fem år med option om förlängning. Genom att Celab Communications AB under avtalsperioden agerar tjänsteleverantör med fullservice bidrar det till ett mycket smidigt och problemfritt nyttjande för användarorganisationen.

Celab’s förväntan är att systemets kapacitet och effektiva kommunikation även kommer kunna bidra till Smurfit Kappa’s andra huvudfokus, ständiga förbättringar.