Cement och betong ska bli koldioxidneutral tack vare unikt testcenter i Norge

Cementindustrin står för mellan tre och fem procent av världens nettoutsläpp av koldioxid vilket är en av anledningarna till att Cementa och HeidelbergCement Northern Europe formulerat en vision om noll koldioxidutsläpp från produkterna till 2030. Utsläppen kommer idag från omvandlingen av kalksten till mellanprodukten cementklinker och från fossila bränslen i tillverkningen av cementklinkern. Cementa och HeidelbergCement-koncernen arbetar idag aktivt med att minska utsläppen, men för att nå målet med koldioxidneutralitet krävs en teknikutveckling. Ett stort steg i denna utveckling tas just nu i norska Brevik där man på Cementas systerbolag Norcem undersöker tekniker för avskiljning av koldioxid vid tillverkning av cement. Testcentret är unikt och den 3 september arrangerade Norcem ett seminarium för att markera den officiella starten för koldioxidavskiljningsprojektet i Norge.

– I projektet undersöker vi vilka konkreta åtgärder vi kan bidra med för att minska utsläppen av koldioxid. Vår vision är att alla betongprodukter i Nordeuropa med vårt cement ska vara koldioxidneutrala 2030. Det är en ambitiös vision jämfört med industrin generellt, säger Per Brevik, chef för alternativa bränslen inom Heidelberg Cement Northern Europe.

Projektet vid Norcem i Norge kan justeras så att rökgaserna efterliknar de vid andra cementfabriker dvs. undersöka vilka förutsättningar teknikerna för avskiljning av koldioxid skulle ha även i Cementas cementproduktion. Cementa arbetar redan med att ersätta fossila bränslen med alternativa bränslen. Produktutveckling med nya cementprodukter med lägre koldioxidavtryck pågår också parallellt. Därtill bidrar karbonatiseringprocessen i betong att koldioxid återupptas under betongens livslängd. Det är dock utsläppen från själva tillverkningsprocessen som är den stora utmaningen. Projektet på Norcem i Brevik kommer därför vara en viktig språngbräda för framtiden.

– Vi hoppas och tror på att projektet kommer slå väl ut så att vi kan ta de viktiga stegen mot noll koldioxidutsläpp under betongprodukternas livscykel. Projektet är unikt och kommer säkert vara applicerbart för oss i Sverige, säger Fredrik Jansson, vice vd och marknadsdirektör Cementa AB.

Projektet beräknas kosta 11,7 miljoner euro och kommer pågå till 2017 och finansieras till 75 % av det statliga norska företaget Gassnova, inom ramen för forskningsprogrammet Climit. Resten står Norcem/HeidelbergCement, European Cement and Research Academy (ECRA) och teknologileverantörerna för.

Fredrik Jansson, Vice vd och marknadsdirektör Cementa AB
Tel. 08-625 68 21 och E-post fredrik.jansson@cementa.se