Fortsatt positiv utveckling för bostadsbyggandet enligt konjunkturrapport

Cementa har under ett antal år tagit fram konjunkturrapporter med avsikten att försöka ge en uppriktig bedömning av hur framtiden kommer att se ut då det gäller användandet av betong i Sverige inom bygg- och anläggningssidan.

– Vårens konjunkturrapport visar på en fortsatt positiv utveckling, framförallt drivs den positiva trenden av fortsatt höga siffror på nya bostäder. Ser vi till vår bransch är de höga siffrorna på bostadsbyggandet mycket positivt, däremot finns det en större oro för anläggningsbyggandet i det korta perspektivet. Många projekt är i slutfasen och nya stora infrastrukturprojekt är på antågande men tyvärr är risken stor att vi får en fördröjning och att dessa volymer inte kommer förrän tidigast under 2016, säger Magnus Ohlsson, Vice VD och Marknadsdirektör på Cementa AB, i en kommentar.

De grunddata Cementa bearbetar är hämtade från olika källor. Som exempel kan nämnas SCB, Konjunkturinstitutet, Finansdepartementet och Boverket. Vårens rapport har Cementa tagit fram i samarbete med Prognoscentret AB.