Centerpartiet: "Återinför gratis utdelning av kondomer"

Centerpartiet: "Återinför gratis utdelning av kondomer"

”Ta gärna en kondom, eller flera!” Så stod det på lådor runt om i hela Skåne, på bland annat skolor, fram till 2024.
Under många år möjliggjorde Region Skåne för verksamheter utanför Region Skåne att beställa kondomer för gratis utdelning till våra ungdomar och unga vuxna runt om i hela Skåne. Detta innebar att alla, oavsett förutsättningar, hade möjlighet att på ett enkelt sätt få tillgång till skydd mot oönskade graviditeter och könssjukdomar vid en sexuell kontakt.
Nu har Region Skåne beslutat att detta inte längre ska vara möjligt på grund av det ekonomiska läget.

Mot bakgrund av detta så skickade Centerpartiet i Skåne i fredags in ett initiativärende till Regionstyrelsen där vi uppmanar att man återinför möjligheten att beställa gratis kondomer.
Gratis kondomer erbjuds idag även på ungdomsmottagningar, vilket vi tycker är väldigt bra. Men det är inte huruvida en kommun har en ungdomsmottagning som ska avgöra om det finns tillgång till preventivmedel eller inte.