Att rädda Fredhällsparken har varit högsta prioritet för Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Fredhällsparken räddad – men Socialdemokraterna vill fortfarande bebygga parken

Centerpartiet gick till val på att rädda Fredhällsparken. Nu har Stockholms stad fattat beslut om att den fotbollsplan, som skulle byggas i parken, istället byggs i Kristineberg. Trots detta fortsätter Socialdemokraterna i Stockholm att driva linjen om att bygga i Fredhällsparken.

När Stockholm växer är det viktigt att skydda värdefulla parker och grönområden. Det är så vi bygger en stad där människor vill leva och bo. Kombinationen av storstadens puls och naturens ro är det som gör Stockholm fantastiskt.

– Centerpartiet lovar att fortsätta ta strid för en grön stadsbyggnadspolitik där vi bevarar viktiga parker och grönområden som stockholmarna uppskattar, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms stad.

Den grönblå majoriteten i såväl exploateringsnämnden som stadsbyggnadsnämnden beslutade nyligen att den fotbollsplan som skulle byggas i Fredhällsparken istället byggs i Kristineberg. Tyvärr fortsätter Socialdemokraterna i Stockholm att driva frågan om att bygga en fotbollsplan med tillhörande byggnader i Fredhällsparken. Tvärtemot vad stockholmarna vill.

– Att Socialdemokraterna fortsätter driva frågan om att bygga i Fredhällsparken är både dålig stadsbyggnadspolitik och dåligt för idrotten, fortsätter Karin Ernlund.

Socialdemokraterna skriver i ett eget förslag till beslut att de vill ”Att stadsbyggnadskontoret arbetar vidare med parallella processer för en lokalisering vid Kristinebergs bollplan så väl som i Fredhällsparken” och de skriver att ”Vi tror fortsatt att Fredhällsparken är en bättre plats för en 11-spelplan”.

– Ska Socialdemokraterna bygga både omklädningsrum, toaletter och parkeringsplatser i Fredhällsparken också? Utan den typen av funktioner blir det en dålig idrottsplats som framför allt tjejer kommer välja bort, säger Karin Ernlund.

Tillsammans kan vi se till att det inte händer. Den 11 september avgör du Fredhällsparkens framtid.