Barn och ungdomars idrottande är inte buller

Mark- och miljööverdomstolen har idag fastställt att barn och ungdomars idrottande inte kan jämföras med industribuller likt vad Mark- och miljödomstolen tidigare beslutade. Detta innebär en vinst för alla de barn och ungdomar som brinner för sitt idrottande att fortsätta utöva sin idrott i städer.

Domen i Boovallenmålet fastställer att bullerskydd inte ska vara en nödvändighet vid idrottsplatser. Ifall Mark- och miljööverdomstolen följt samma linje som den tidigare instansen fastställde hade detta kunnat resultera i krav på bullerskydd för över en miljard, enbart för Stockholm stad.

- Det är mycket bra att domstolen landat i att barns idrott och lek inte anses vara jämförbart med industribuller. Det hade fått enorma konsekvenser för barn idrottsmöjligheter, säger Karin Ernlund (C), idrottsborgarråd i Stockholms stad.

När idrottsborgarrådet för ett år sedan bad idrottsförvaltningen räkna på konsekvenserna av ett negativt domstolsbeslut var bedömningen att Stockholm stad skulle ha fått totalt 150 färre träningstimmar per dag fram till att bullerplank byggdes. Efter det skulle staden ändå haft 64 färre timmars möjlig träningstid per dag. Den beräknade kostnaden för att bygga bullerplank beräknades till över en miljard.

- Jag tror att vi alla som brinner för idrott och en levande stad drar en suck av lättnad. Barn måste få låta i stan, säger Karin Ernlund (C).

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.