Karin Ernlund och Martin Ådahl

C: Stockholm behöver en företagsombudsman

Centerpartiet föreslår en företagsombudsman för att skydda småföretagen från orättvis behandling, sedan Stockholm rasat på rankingen över företagsklimat. Företagen ska kunna vända sig till enombudsman vid problem med tillståndsgivning, offentlig upphandling och kommunikation med myndigheter.

Stockholm har under mandatperioden rasat 101 placeringar i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet. Det främsta skälet är att företagen sett en stor försämring i tjänstemännen och politikernas attityder.

–  Vi behöver någon som kan försvara företagarna i vardagen. Stockholm måste var på absoluta toppen när det gäller företagsklimat, det ska vi nu se till med en ny företagspolitik med en företagsombudsman, säger Martin Ådahl, Centerpartiets chefsekonom.

– Företagarna ska veta att de har någon som alltid lyssnar på dem i Stockholms stadshus och att det finns en instans dit man kan vända sig när byråkratin lägger krokben för företaget, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet Stockholm.

– Centerpartiet kommer alltid vara det främsta småföretagarpartiet, och för Stockholm är det helt avgörande, vår stads välstånd står och faller med våra växande småföretag, säger Martin Ådahl.

När en företagare upplever att myndigheterna allvarligt försvårat möjligheterna att driva eller starta företaget ska det kunna vända sig till företagsombudmannen. Hen ska då ha befogenheter att tvinga myndigheter att ompröva beslut.

Centerpartiets förslag till Företagsombudsman

1. Tillstånd

Många verksamheter kräver en stor mängd tillstånd, oftast från flera myndigheter som inte är koordinerade. Det kan ta så lång tid att t ex planerade restauranger och caféer går miste om tillfällen att starta upp. Avgifter för kontroll av efterlevnad är ofta högt satta. Företagsombudsmannen ska:

• Samordna tillståndsgivningen och hjälpa företagare att alla nödvändiga tillstånd på en gång och att de når rätt myndighet.
  • Ha befogenhet att tvinga myndigheterna att skynda på tillståndsprocesser och att ompröva beslut som upplevs som orimliga.

Som stöd för företagsombudsmannens arbetet införs en s k Minnesota-regel, att tillstånd automatiskt beviljas om handläggningstiden överskrider 60 dagar.

2. Orättvis behandling vid offentlig upphandling

Endast ca 12 % av småföretagare är med och bjuder på offentliga upphandlingar. Regelkrångel och ökade, ibland helt orimliga, krav gör det helt enkelt inte värt att lägga ned jobb på att skriva offerter. Företagsombudsmannen ska ha rätt att granska upphandlingar och kräva förenklingar för att garantera att även mindre företag har möjlighet att klara byråkratin och delta i upphandlingarna. Ombudsmannen ska också hjälpa till att skynda på långa överklagandeprocesser som ofta är omöjliga för mindre företag att fullfölja.

3. Företräda företagarnas intresse

Utöver det ska företagsombudmannen företräda och tillvarata småföretagares intressen då dessa ofta saknar egna experter inom t ex skatter och juridik och inte heller vågar inleda process mot t ex myndighet. Det arbetet görs idag förtjänstfullt av många företagarorganisationer, men ombudsmannen ska utgöra ett stöd vad gäller all kommunikation med myndigheter.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: