Centerpartiet föreslår enklare och billigare regler för Food trucks

Centerpartiet föreslår enklare och billigare regler för Food trucks

Varför prioriteras inte stadslivet i Stockholm? Den frågan ställer Karin Ernlund (C) gruppledare för Centerpartiet till Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) ikväll i Kommunfullmäktige med anledning av att Food trucks inte får stå i innerstaden.

Tack vare Centerpartiet avskaffades förra mandatperioden förbudet mot Food trucks. Det var en seger både för småföretagande, stadsliv och matkultur i Stockholm. Tillstånden för Food trucks är nu permanentade och är en självklar del av Stockholms stadsliv.

Lokaltidningen Mitt i kunde den 18 mars rapportera att 22 Food trucks lägger ner sin verksamhet på grund av den nya högre avgiften om 30 000 kronor samt att det råder brist på attraktiva platser att stå vid. En av Food truck-ägarna konstaterar ”Det stora felet är att vi inte får vara där det finns folk”.

- Om det ska vara inte ska vara tillåtet att stå vid vissa platser och under vissa tider måste det finnas goda skäl till att förbjuda detta. Några sådana skäl har inte presenterats, säger Karin Ernlund (C).

När beslutet fattades om att permanenta Food trucks-tillstånden våren 2015 föreslog Centerpartiet dels att avgiften skulle behållas till 12 000 kronor och dels att tillstånden skulle gälla dygnet runt och i hela staden. Föreslaget röstades ned och konsekvenserna syns nu.

- Genom att tillåta Food trucks har över 600 arbetstillfällen skapats i Stockholm och stockholmarna har fått en trevligare stad. Detta måste vi stödja och uppmuntra, inte slå omkull med onödiga avgifter och regler, säger Karin Ernlund (C) gruppledare Centerpartiet i Stockholms stad.

På Kommunfullmäktige i eftermiddag lämnar Centerpartiet in en motion med förslag om sänkta avgifter och utökning av platser att stå på. Karin Ernlund kommer också att ställa frågor till Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) under frågestunden kl. 17.00.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229412