Centerpartiet i Stockholm välkomnar regeringens förslag om bilfria zoner

Centerpartiet i Stockholm ställer sig bakom det förbud av vissa bilar som släpper ut mycket avgaser i Stockholms innerstad som regeringen föreslår fredagen 29/7Ett sådant förslag om bilfria zoner lade Centerpartiet redan i juni i år och åberopade det det faktum att tung forskning visar på att de höga avgasnivåerna inte bara är skadliga för den fysiska, men också den psykiska, hälsan.

- Vi välkomnar regeringens förslag att införa miljözoner för vissa bilar med stora avgasutsläpp i storstäder så som Stockholm. Vi har föreslagit det innan. Vi ser positivt på att regeringen tar ansvar och plockar upp förslaget. Det handlar om att både värna människors hälsa och att motarbeta klimatproblem men också att slå vakt om möjligheten till bostadsbyggande, säger Jonas Naddebo (C) t.f. gruppledare i stadshuset.

- De bilar som släpper ut mindre ska förstås premieras. Vi jagar utsläppen, inte bilarna i sig. Att förbjuda bilar har inget egenvärde. Men ska Stockholm förbli en miljöstad i världsklass måste vi hänga med, och då kan det bli aktuellt med zoner fria från vissa bilar. Men för oss är detta inget nytt, utan något vi jobbat för länge, säger Jonas Naddebo (C).

Centerpartiet ställer sig inte bakom regeringens annars bilfientliga politik. Men detta förslag innebär att man väljer att fokusera på att motarbeta utsläppen, inte bilarna generellt. En effektiv linje på miljöområdet har alltid varit att det ska kosta att smutsa ner, men det ska uppmuntras att göra bra saker för miljön.Så som att göra bilar som släpper ut mindre avgaser.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: