Fr v: Karin Ernlund, Gustav Hemming, Michaela Haga

Centerpartiet säger ja till Östlig förbindelse

I dag på Svenska Dagbladet sätter Centerpartiet i Stockholmsregionen ner foten i frågan om Östlig förbindelse. Centerpartiet ställer sig nu positiva till att bygga en ringled för väg- och spårtrafik som kan underlätta för trängseln i ett växande Stockholm. Men tydliggör också att det måste ställas hårda krav på miljöpåverkan och hållbarhet i samband med genomförandet.

I en snabbväxande region behöver politiska beslut och infrastruktur hänga med utvecklingen och samtidigt få ner luftföroreningar och klimatutsläpp. Dagens situation är svår för många pendlare - trängseln är påträngande och stjäl tid från stockholmares fritid och arbeten. Trängsel drabbar alla, inte minst kollektivtrafik, utryckningsfordon, varuleveranser och arbetstrafik. Därför väljer nu Centerpartiet i Stockholmsregionen att säga ja till Östlig förbindelse, förutsatt att vissa krav uppnås.

Kraven är följande:

1. Att stat, kommuner och landsting skriver ett bindande avtal om hållbar stadsplanering för att motverka stadsutglesning och onödig biltrafik.

2. Att regeringen ger kommuner tillåtelse att införa miljözoner till 2020, samt att Stockholms innerstad får möjlighet till miljözon klass 3 (nollemissionszon) när Östlig förbindelse öppnar för trafik.

3. Att Tvärbanan förlängs från Sickla till Frihamnen och Lidingö i samband med vägbygget.

4. Att man ser över behovet av trafikplatsen på Östermalm, som riskerar att leda till ökad trängsel i innerstan.

5. Att Trafikverket utreder alternativ finansiering såsom brukaravgifter, lån eller koncession för att undvika undanträngning av andra viktiga projekt för Stockholmsregionen, till exempel Tvärförbindelse Södertörn eller fyrspår till Uppsala.

– Med krav på utvecklade miljözoner säkerställer vi ren luft för stockholmarna och en miljömässigt hållbar framtid genom bland annat elektrifieringen av Stockholms transporter, säger Karin Ernlund, gruppledare för Centerpartiet i Stockholms Stad och distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms stad.

– Det är oroande att socialdemokrater och moderater på nationell nivå vill bromsa införandet av miljözoner. Vi vill med det här beskedet säkra att Stockholms stad får mandat att införa miljözoner. Det är något som alla lokala partier stödjer, säger Karin Ernlund.

– Stockholmsregionen är en av Europas snabbast växande regioner. Då behöver infrastrukturen hänga med för att säkra tillväxt, möta trängseln och skapa nya förbindelser. Vårt förslag om ett bindande avtal för hållbar stadsutveckling gör att Östlig förbindelse kan genomföras utan att skapa onödig trängsel eller biltrafik, säger Gustav Hemming, miljö- och regionplanelandstingsråd Stockholms läns landsting.

– Nya miljözoner kommer att bli en hävstång som gör att projektet bidrar till elektrifieringen av fordonsflottan. Vi vill att Trafikverket noga utreder alternativ finansiering för att inte tränga undan andra viktiga regionala projekt för ökad kollektivtrafik, Tvärförbindelse Södertörn eller fyrspår till Uppsala, säger Gustav Hemming.

– Tiden är inne för att säga ja till smarta lösningar för att hela Stockholmsregionen kan växa. Människor måste kunna transportera sig också i framtiden både med bil och kollektivtrafik och hela regionen behöver hänga ihop bättre, säger Michaela Haga, distriktsordförande för Centerpartiet i Stockholms län och gruppledare för Centerpartiet i Österåkers kommun.

– Med en förlängning av tvärbanan till Frihamnen, Ropsten och Lidingö så säkerställer vi också god kollektivtrafik och en ny förbindelse för pendlare i Stockholm, Nacka och Lidingö. Det skapar balans i trafiksystemet i hela länet. Jag är glad att vi kan lämna ett gemensamt besked till Stockholms invånare till valet i september, säger Michaela Haga.

Presskontakt Karin Ernlund och Michaela Haga

Vendela Rundberg 076-122 94 12