Gustav Hemming (C) Klimat-, Infrastruktur- och Skärgårdsregionråd.

Första steget mot en ny regional utvecklingsplan klart

Idag klubbades det första beslutet i Region Stockholm rörande den nya regionala utvecklingsplanen, som ska vara klar under våren 2026. Beslutet omfattade de bredare ramarna som exempelvis övergripande mål och att kommande plan kommer fokusera mer på klimatomställning, beredskap, bostadsförsörjning, energiförsörjning och trygghet. Nu börjar det stora arbetet med att föra dialoger, samverka och hitta en samsyn tillsammans med kommuner, statliga myndigheter, näringsliv, akademier och civilsamhälle.

- Lite vanvördigt kan man säga att nu ska vi spela SimCity i Stockholmsregionen. Tillsammans med berörda aktörer ska vi forma en ny plan för hur länet ska utvecklas när det gäller bostadsbyggande, trafik, miljö och näringsliv, för att vi ska kunna få en mer hållbar Stockholmsregion. Vi kommer såklart inte göra om allt som redan är bra i nuvarande plan, men det är viktigt att vi uppdaterar den utifrån nya rådande förutsättningar. Därför vill jag uppmana alla kommuner, föreningar, samfund och näringslivsorganisationer att börja förbereda sina tankar, så att de kan spela in sina idéer och önskemål för länets utveckling under de kommande 20, 30 och 40 åren, säger Gustav Hemming (C) Klimat-, Infrastruktur- och Skärgårdsregionråd.

Klimatfrågan är något som kommer lyftas ännu tydligare i den nya regionala utvecklingsplanen tillsammans med Stockholmsregionens beredskap.

- Klimatet är den helt avgörande framtidsfrågan för om vi ska ha en bra värld, bra liv och konkurrenskraftigt näringsliv även i framtiden. Regionens arbete blir dubbelt så viktigt när regeringen snudd på avvecklar Sveriges nationella klimatpolitik. Nu måste regioner och kommuner ta på oss ledartröjan och visa vägen framåt och det tänker vi göra i den nya regionala utvecklingsplanen. Vi kommer inte kunna göra allt men vi måste göra det vi kan, fortsätter Gustav Hemming (C) Klimat-, Infrastruktur- och Skärgårdsregionråd.

- Den Regionala utvecklingsplanen är ett av de viktigaste verktygen som den regionala demokratin och kommunerna har för att påverka hur Stockholmsregionen ska se ut under många år framöver. För att klara klimatomställningen, energiförsörjningen och bostadskrisen, samtidigt som vi fortsätter vara en plats för innovation och företagande måste företag, föreningar, kommuner och myndigheter som länsstyrelsen och Trafikverket dra åt samma håll med gemensamma mål och en gemensam plan. Därför är det ett långt och grundligt arbete som bygger på dialog i flera steg, avslutar Gustav Hemming (C) Klimat-, Infrastruktur- och Skärgårdsregionråd.

Under hösten kommer dialoger med en mängd aktörer som de 26 kommunerna, näringslivsorganisationer, föreningsliv som idrottsföreningar, kyrkor och samfund, miljö- och kulturorganisationer föras, och under våren 2024 går en samrådsversion ut på remiss. Under våren 2025 går sedan en sista remissversion ut innan planen klubbas i sin helhet under våren 2026.