Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamnar

Frihamnen i Stockholm firar 100 år

Stockholm växer och nya stadsdelar utvecklas samtidigt som hamnverksamheten moderniseras. I år firar Frihamnen 100 år och tar klivet in i nästa sekel. Containertrafiken och oljehamnen flyttar ut ur innerstaden samtidigt som färje- och kryssningstrafiken utvecklas för att ge ännu mer karaktär till Norra Djurgårdsstaden.

- Frihamnen i Stockholm har spelat en viktig roll i samhällshistorien och är värd att firas. När den öppnade 1919 var det Sveriges första frihamn och Stockholms första lagringshamn med magasin, kyl- och frysutrymmen. Detta var landets stora skafferi under andra världskriget, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamnar.

Idag är Frihamnen mer än en hamn. De gamla magasinen och lokalerna utgör kontorsplatser för ett 100-tal företag i en rad olika branscher. I takt med att containertrafiken och oljehamnen flyttar ut siktar Stockholms Hamnar på att möjliggöra ännu fler företagsetableringar i området.

- Hamnområdet är unikt med en spännande mix av verksamheter med allt från museum och mikrobryggerier till mediejättar och små enskilda firmor. Det stora området skulle kunna husera ännu fler verksamheter, vilket också är målet, fortsätter Fredrik Lindstål (C).

Storslaget firande med något för alla
Den 21 september, klockan 15–23, öppnar Stockholms Hamnar upp Frihamnen tillsammans med hyresgästerna i området. Besökare kommer bland annat kunna se den nya containerhamnen i VR, gå på historiska vandringar i området, och för den båtintresserade arrangeras visning av bogserbåt och andra fartyg. God mat serveras från olika foodtrucks, en ölfestival äger rum i mitten av Frihamnen, och dj-kollektivet Sugarcane spelar musik från klockan 19.

- Oavsett om man är hamnintresserad eller inte så kommer det finnas något för alla, både för vuxna och barn. 100-årsfirandet är väldigt efterlängtat och jag vill passa på att hälsa alla välkomna, säger Fredrik Lindstål (C), ordförande Stockholms Hamnar.

Mer information på: https://www.stockholmshamnar.se/stockholm/frihamnen-live-219/