Gustav Hemming (C), klimatregionråd

Gröna obligationer minskar Region Stockholms utsläpp

Tack vare finansiering genom gröna obligationer har Region Stockholm undvikt utsläpp om 15 100 ton koldioxidekvivalenter under 2023. Det handlar om gröna investeringar som utbyggnaden av Roslagsbanan, nya tåg på tunnelbanans röda linje samt energieffektivisering av våra sjukhus.

Region Stockholm arbetar på många fronter för att minska sin klimatpåverkan och arbetar aktivt för att uppnå en 100 procent grön belåningsportfölj, bland annat genom gröna obligationer, det vill säga lån där pengar öronmärks för investeringar i projekt som kan leverera tydliga och mätbara resultat avseende främst klimat. Mellan 2019 och 2023 har regionen undvikit utsläpp på 57 900 ton koldioxidekvivalenter.

- Gröna obligationer är ett viktigt instrument som bidrar till genomförandet av viktiga investeringar kopplat till utbyggnad av kollektivtrafik och energieffektivisering av sjukhusen. Region Stockholm ska uppnå klimatneutralitet till år 2035 samtidigt som stora kollektivtrafikinvesteringar ska genomföras – här är gröna investeringar betydelsefullt, säger Gustav Hemming (C), klimatregionråd.

Region Stockholms ramverk för gröna obligationer har tilldelats det högsta möjliga betyget – mörkgrönt – av det oberoende institutet Cicero. Det fick också högsta betyg, ”utmärkt”, för sina styrningsprocesser. Grön finansiering står för 69 procent av Region Stockholms låneportfölj, där 34 procent är gröna obligationer och 35 procent är lån från EIB och NIB.

- Att vi får högsta möjliga betyg för vårt arbete med gröna obligationer är ett kvitto på att vårt hållbarhetsarbete är i framkant och att vi faktiskt driver på klimatomställningen. Nu ska arbetet accelereras för att uppnå en 100 procent grön belåningsportfölj, säger Gustav Hemming (C).

I slutet av 2023 hade Region Stockholm 18 gröna obligationer utestående med ett totalt belopp på 13,9 miljarder kronor.

Fakta

• Region Stockholms ramverk för gröna obligationer som publicerades 2022 är baserat på EU:s taxonomi samt regionens hållbarhetspolicy och strategi.
      • Region Stockholm emitterade sin första gröna obligation 2014.
      • En extern revisionsbyrå har granskat att de gröna projekt som Region Stockholm finansierat under 2023 uppfyller EU:s taxonomi.
      • För första gången har Region Stockholm även genomfört en egen utvärdering av de projekt som finansierats med gröna obligationer för att bedöma varje projekts linjering med EU:s taxonomi.