Hemming (C): Ökad centralisering av jobben i Stockholmsregionen

Hemming (C): Ökad centralisering av jobben i Stockholmsregionen

Jobben centraliseras i Stockholmsregionen. Sedan millennieskiftet har 74 procent av de 210 000 nya jobb som skapats i Stockholm skapats i regionkärnan. De regionala stadskärnorna behöver bli tätare, mer stadsmässiga och attraktiva om det ska etableras fler jobb även utanför den centrala regionen, menar Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

Rapporten ”Strukturomvandlingens geografi i Stockholms län”, från Stockholms läns landsting visar utvecklingen av Stockholms näringsliv sedan millennieskiftet till 2014. Här syns att nästan tre fjärdedelar av jobbtillväxten skedde i mittkommunerna i länet, medan nord- och sydkommunerna stod för 12 respektive 14 procent av arbetsplatstillskottet. Framför allt de norra delarna av länet har tappat lite av arbetstillfällena.

Något som beror på att regionen blir mer tjänstedominerad, 86 procent av den regionala ekonomin bestod av tjänster 2014. De expansiva kontorstjänsterna, men också stödtjänster till dem som affärer och restauranger, söker sig till de centrala delarna av länet.

- Det är en stark trend att tjänstesektorn vill ha de urbana kvaliteterna. De vill ha närhet till kollektivtrafik, bostäder, butiker, restauranger och andra företag. Dessa saker finns idag framför allt i regionens centrala delar, säger Gustav Hemming (C).

- Riskerna med centraliseringen, ökad trängsel och längre resvägar, är ett argument för att jobba ännu mer för att ge de regionala stadskärnorna bättre förutsättningar. Kan vi skapa fler attraktiva regionkärnor kan fler arbetstillfällen skapas där, säger Gustav Hemming (C).

Rapporten i siffror

• 210 000 nya jobb skapades i Stockholms län 200-2014
  • 86 procent av den regionala ekonomin bestod av tjänster 2014 - en ökning från 81 procent 2000
  • 74 procent av tillväxten har skett i mittkommunerna