Hemming (C): Regeringens skatt på solel försvårar utbyggnaden av solenergi för Stockholms läns landsting

Stockholms läns landsting genomför en miljövänlig satsning och bygger ut solceller på landstingets fastigheter. Denna satsning försvåras nu kraftigt av regeringens nya skatt på solel. Miljö- och regionplaneringslandstingsråd Gustav Hemming (C) kallar skatten för hål i huvudet och menar att det kan kosta flera miljoner för landstinget.

På initiativ av Centerpartiet i Stockholms läns landsting håller Stockholms läns landsting under 2016 och 2017, med första solcell på plats under de närmsta veckorna, på att bygga ut solceller på fastighetstak. Enbart på sjukhustaken planeras cirka 20 000 kvadratmeter solceller, vilket gör satsningen till en av de absolut största i norra Europa. Dessutom ska möjligheten att installera solel på depåtaken på tunnelbanan och pendeltågen undersökas under 2017.

Regeringens nya skatt, som började gälla den 1 juli i år, gör att små anläggningar på villatak fortfarande slipper betala skatt för egen el, men det finns det nu en övre gräns på en effekt på 255 kW. Detta innebär att större producenter behöver betala drygt 29 öre per kilowattimme, trots att elen används av producenten. Detta kan ge landstinget en extrakostnad på över 30 miljoner kronor per år i skatt för den egenproducerade elen.

- Vi kommer förhoppningsvis att kunna göra dessa satsningar ändå, de är beslutade av landstingsfullmäktige och jag tror mycket på detta. Stockholms läns landsting är Sveriges miljöbästa landsting och vi vill fortsätta ta täten i omställningen till förnyelsebart, men denna hål-i-huvudet-skatt lamslår såklart ambitionen, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

- Man brukar ju skatta sådant som man inte vill att folk ska använda, men nu skattar regeringen istället sådant som man rimligen vill se mer av. Det blir en motsatt grön skatteväxling, säger Gustav Hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd.