Ikea – Gör i Stockholm vad ni lyckades med i Hamburg

Ikea – Gör i Stockholm vad ni lyckades med i Hamburg

Centerpartiet i Stockholm gläds åt att Ikeas nya Citystore i Hamburg överträffar alla förväntningar. Inte nog med att det blev en stor kundanstormning, konceptet visar tydligt att det går att etablera framgångsrika Ikea-varuhus i innerstadslägen utan att bygga tusentals parkeringsplatser.

Ikea rapporterar att hela 95 procent av kunderna kom till fots, med cykel eller kollektivtrafik och att två tredjedelar av de 730 parkeringsplatserna stod tomma.

Centerpartiet har åberopat exakt den här utvecklingen mot ett minskat bilberoende i samband med Ikeas planer på ett nytt varuhus, med tillhörande 2000 p-platser, i Slakthusområdet och förordat att bolaget etablerar en Citystore uppbyggt kring kollektivtrafik och hemleveranser.

Vi välkomnar därför ett nytt Ikea i Slakthusområdet om bolaget lär av sina erfarenheter i Hamburg. Tyvärr har Ikeas planer så här långt inte uppvisat några likheter med etableringen i Tyskland, men det finns gott om tid att tänka om.

- Erfarenheterna från Hamburg visar att ett citynära Ikea uppbyggt kring hemleveranser och kollektivtrafik fungerar hur bra som helst. Det är därför dags att Ikea skrotar sina planer på ett bilburet varuhus i Slakthusområdet och planerar för en Citystore även i Stockholm, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm.

- I Hamburg utnyttjas bara 243 av 730 parkeringsplatser och 95 procent av kunderna använder inte bil. Men i ett liknande innerstadsläge i Stockholm föreslår Ikea ändå ett traditionellt köpcentrum med 2000 p-platser. Det håller inte. Ikea bör lära av projektet i Hamburg och ta ett rejält omtag i Slakthusområdet, säger Per Ankersjö (C), stadsmiljöborgarråd i Stockholm.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1293897