​Landstinget bildar region i Stockholms län 2019

Idag, den 13 december, beslutade landstingsfullmäktige att lämna in en ansökan till regeringen om att bilda region i Stockholms län från och med den 1 januari 2019. Det innebär att riksdagen måste fatta beslut senast sommaren 2018.

Regionbildningen innebär att landstinget övertar ansvaret för den regionala utvecklingen i länet. Nu börjar det förberedande arbetet för att säkra att den nybildade regionen kan ta helhetsansvar för de regionala utvecklingsfrågorna och fortsatt ta ansvar för hälso- och sjukvård, regionplanering, kultur och kollektivtrafik i länet. Senast den 28 februari 2017 ska landstingsdirektören inrätta en tillfällig projektorganisation för att förbereda regionbildningen.

-Som Europas snabbast växande storstadsregion behöver vi ännu större kraftsamling för att minska trängseln, stödja kommunernas bostadsbyggande och främja en klimatsmart och hållbar utveckling, säger Gustav Hemming (C) miljö- och regionplaneringslandstingsråd.

-Stockholmarnas sjukvård påverkas inte av en regionbildning - men sjukvården liksom andra verksamheter skulle gynnas av en starkare och mer sammanhållen region. En regionbildning ger stockholmarna och deras förtroendevalda större rådighet över regionens utveckling, vilket skulle främja innovationer och en modern sjukvård, sägerAnna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdslandstingsråd.

-Det finns ett tydligt demokratiskt perspektiv i regionfrågan eftersom makt flyttas till folkvalda. Transparensen och ansvarsutkrävandet kan öka, samtidigt som besluten hamnar närmare medborgarna. Vi får också bättre förutsättningar att samla arbetet med att utveckla sjukvården, kollektivtrafiken och den regionala utvecklingen, sägerElla Bohlin (KD), barn- och äldrelandstingsråd.

Tidsplan för Stockholms regionbildande

December 2016: Landstinget lämnar in ansökan om att bilda region till regeringen. Efter beslut i landstingsfullmäktige kommer Stockholms läns landsting under december månad att skicka in ansökan till regeringen.

Senast den 28 februari 2017: Landstingsdirektören inrättar en speciell projektorganisation. Under genomförandearbetet kommer länets kommuner och samarbetsparter att bli involverade på olika sätt i beslutsprocessen.

Under 2017: Departementspromemoria på remiss. Finansdepartementet skickar en departementspromemoria på remiss till bl.a. kommuner och regionala aktörer i Stockholms län. Remisstiden väntas vara cirka tre månader.

Under 2017: Lagrådsremiss. Lagrådsremissen föreslår ändring av Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar i vissa län att omfatta även Stockholms län. Lagrådsremissen behandlas av Lagrådet.

Senast mars 2018: Proposition som utskottsbehandlas. Proposition läggs fram till riksdagen som föreslår att lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län ändras så att lagen även omfattar Stockholms län.

2018 (innan sommaruppehållet): Riksdagen fattar beslut. Senast före sommaren 2018 behöver riksdagen fatta beslut för att Stockholms läns landsting ska kunna bilda region 1 januari 2019.

2018 (innan sommaruppehållet): Landstingsfullmäktige beslutar om ny organisation. Landstinget beslutar om ny politisk organisation, tjänstemannaorganisation och verksamhet för regionen.

9 september 2018: Val till riksdag, kommun och landsting

1 januari 2019:Stockholms läns landsting bildar region. Stockholms läns landsting bildar region och övertar formellt det regionala utvecklingsansvaret från länsstyrelsen.

För mer information och kontakt med Gustav Hemming:
Morgan Berglund - Williams
Pressekreterare (C)

För mer information och kontakt med Anna Starbrink:
Rasmus Jonlund
Presschef (L)

För mer information och kontakt med Ella Bohlin:
Simon Olsson
Pressekreterare (KD)