Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd. Foto: Sarah Svensson

Ny app för skärgårdsresor i sommar

Projektet handlar om att kommersiella båttransporter i skärgården som mindre båtföretag och taxibåtar ska kunna samlas i ett digitalt verktyg som lämpar sig för besökare såväl som för företagen. Genom en digital samordning får företag med båtar fler affärer och skärgården kan arbeta hållbart med att få besökare på fler platser och även skapa en låg tröskel för ovana att åka ut i skärgården.

-Jag ser taxi-appen som ett strategiskt projekt som ger ett viktigt komplement till Waxholmsbolagets och Strömmas trafik. Särskilt den här sommaren när de stora båtarna bara kan ta hälften av normalt antal passagerare för att förhindra smitta, säger Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

-Det gäller att balansera olika behov med det smittskydd som råder. Vi måste först och främst tänka på hälsan hos våra medmänniskor. Därför hoppas vi att lanseringen av detta projekt kan bidra till härliga hemesterupplevelser och överlevnad för skärgårdsföretagen utan att tumma på några smittskyddsregler, avslutar Gustav Hemming (C) Skärgårdsregionråd.

Tanken är att man inför midsommar i år kommer ha ett pilotprojekt på vissa rutter där trycket av människor är som störst. Sedan ska appen utvecklas vidare och vara klar i sin helhet till sommaren 2021. Vad appen ska heta är ännu inte klart.

Lösningen av ett mer flexibelt system som samlar mindre båtföretag skulle kunna bidra till att sprida ut besökare till fler öar och inte enbart koncentrera flödena endast till de bryggor/öar som Vaxholmsbolagets båtar går till. Det finns ett behov hos företag som har mindre båtar att kunna utöka sin målgrupp till privatkunder eftersom en stor del av företags- och gruppbokningarna har avbokats under våren och sommaren.

Projektet är en pilot för att utveckla och sjösätta en digital lösning samt undersöka hur drift och ägande av den digitala lösningen ska se ut efter projekttiden. Projektets totala kostnad uppgår till 350 000 kronor. Stockholm Archipelago är ett samarbetsprojekt mellan länets skärgårdskommuner, Visit Stockholm, Region Stockholm och ett antal andra aktörer. Stockholms Archipelago medfinansierar projektet med 100 000 kronor, Skärgårdsstiftelsen med 40 000 kronor och kommunerna Österåker, Vaxholm, Norrtälje, Haninge, Nynäshamn och Värmdö med vardera 10 000 kronor.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.