Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd

Nytt regionalt kompetensråd för att kraftsamla mot arbetslösheten och kompetensbristen

EU-projektet Kompetensarena Stockholm permanentas från och med januari 2021. Projektet har utvecklats samverkan med branscher, kommuner, regionala aktörer och myndigheter. Syftet är att bygga en gemensam samverkansstruktur för yrkesvux samt att tillsammans verka för en hållbar tillväxt i regionen. Den dialog-och samverkansmodell som tagits fram genom projektet implementeras nu i ordinarie verksamhet.

- Bristen på arbetskraft med rätt kompetens är ett av de största hindren för utveckling för många branscher i regionen. Därför permanentar vi samarbetet kring Kompetensarena Stockholm som blir regionens samlande kraft inom kompetensförsörjningsområdet”, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt och samhällsplaneringsregionråd.

Samtidigt som många grupper står utan arbete är det svårt för arbetsgivare att hitta personal med rätt kompetens till vissa branscher. Platser på yrkesutbildningar står ibland tomma och utbildningar kan inte starta på grund av för få sökande. I samband med formaliseringen av Kompetensarena Stockholm inrättar Region Stockholm ett regionalt kompetensråd som en del i det kompetensförsörjningsuppdrag som tilldelats i samband med regionbildningen 2019. I det regionala kompetensrådet ingår politiker från regionen och kommunerna, liksom representant för bland annat akademierna, arbetsmarknadens parter och statliga myndigheter.

-I spåren av coronapandemin riskerar arbetslösheten att öka ytterligare. Vårt mål är att fler människor ska komma från arbetslöshet till de jobb och branscher där det nu råder arbetskraftsbrist. Att kraftsamla mot arbetslösheten är en grundläggande förutsättning för vår välfärd, vårt välstånd och vårt välmående, fortsätter Gustav Hemming

- Vi behöver samla näringsliv, akademi och offentliga aktörer för att gemensamt och regelbundet se över kompetensförsörjningsbehovet och effekterna av olika insatser. Med god dialog och gemensam verklighetsbild blir det lättare för både kommuner, myndigheter och akademier att dimensionera utbildningsplatser, samtidigt som vi hoppas att bättre kunna involvera näringslivet i rekryteringen till utbildningar som faktiskt ger jobb, avslutar Gustav Hemming

Fakta Region Stockholms arbete med kompetensförsörjning

Bazaren

Sveriges största mässa för jobb, utbildning och starta eget som ägde rum 13-14 februari 2020 med ca 10 000 besökare. 101 organisationer, myndigheter, arbetsgivare med flera medverkade som utställare 2020 (40 utbildning, 50 rekrytering och 11 starta eget). Bazaren arrangeras av Region Stockholm, Länsstyrelsen i Stockholm, Arbetsförmedlingen, Stockholm Stad och Nyföretagarcentrum.

Utifrån den förändrade situation som skapats till följd av Covid-19 kommer Bazaren att bli digital.

Kompetensarena Stockholm

Ett projekt för att matcha yrkesutbildningen med näringslivets behov av kompetens. Tillsammans med Region Stockholm ingår Arbetsförmedlingen, Stockholms stad och Storsthlm i projektet. Projektet finansieras av Europeiska Socialfonden.

Matcha jobben

En webbtjänst där företag som behöver uppdrag eller har arbetskraft tillgänglig, kan lägga upp vad de kan erbjuda. På samma sätt kan företag som behöver arbetskraft lägga upp sina behov. Tjänsten är kostnadsfri och syftet är att företagen ska kunna hitta varandra och samverka i en tid med mycket speciella omständigheter.

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.