Per Ankersjö (C): Nu fasar staden ut alla giftiga kemikalier- Kemikalieplan med barnfokus antas av kommunfullmäktige

Stadsmiljöroteln/ Stockholms stad

Stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C)

Vi stockholmare möter över hundratusen olika kemikalier i vår vardag. Vissa av dem är giftiga. Vissa kan tillsammans skapa en cocktaileffekt som är farlig för människor. Värst utsatta är barnen som är extra känsliga för exempelvis hormonstörande ämnen som kan försämra människors förmåga att få barn. Farliga kemikalier kan finnas i exempelvis byggmaterial, kläder, möbler, leksaker, elektronik och rengöringsmedel.

På stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjös initiativ har staden arbetat fram en plan för hur farliga kemikalier ska fasas ut ur Stockholms stads olika verksamheter. Största prioritet har getts åt verksamheter där barn exponeras såsom förskolor och skolor. Men alla verksamheter ska beröras.

- Farliga kemikalier håller på att växa till en av de allvarligaste miljöfrågorna. Jag är själv som förälder orolig över hur mina barn dagligen exponeras för kemikalier som vi inte vet hur de påverkas av. Det är naturligtvis oacceptabelt och det är dags att vi agerar, säger stadsmiljöborgarråd Per Ankersjö (C).

- Vi har redan börjat rekrytera experter till stadens nya Kemikaliecentrum som ska hjälpa alla förskolor, skolor, förvaltningar och bolag i staden att inventera och fasa ut de farliga kemikalierna. Med vår nya kemikalieplan och Kemikaliecentrum kommer Stockholm att ligga i absoluta framkant i detta arbete, säger Per Ankersjö (C).

Fakta:

Kemikalieplanen kan laddas ner här:

Frågan om giftiga kemikaler rankas som den viktigaste miljöfrågan av stockholmarna enligt den färska medborgarenkäten om stockholmarnas miljövanor som är gjord av Miljöförvaltningen.

Kemikalieplanen blir ett styrinstrument för stadens alla förvaltningar och bolag och kommer att antas av kommunfullmäktige den 16 juni.

Om Centerpartiet i Stockholms stad

Presstelefon 076-1229413