Gustav Hemming (C) Tillväxt – och samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholm medfinansierar nytt ekologiskt Science center i Norrtälje

Region Stockholm har beslutat att medfinansiera uppstarten av ett nytt ekologiskt science center i Norrtälje. Syftet med centret är att inspirera fler unga till högre studier genom att länka samman akademi med skola och förskola.

- Detta är en investering i framtiden som vi hoppas kan intressera fler för naturvetenskap och i längden inspirera fler att studera vidare. I alla storstadsregioner är klimatfrågan den viktigaste ödesfrågan och därför behövs alltid fler naturvetare men också en grundlig förståelse för miljö och natur i tidig ålder, säger Gustav Hemming (C) Tillväxt – och samhällsplaneringsregionråd.

Region Stockholm var med på banan redan från början när man tog fram en förstudie för att se hur man kunde utveckla ett science center i Norrtälje.

- Vi är glada att vi även kan hjälpa till med uppstarten när man nu ska gå från teori till praktik. Sedan ser jag personligen något positivt i att fler unga får möjlighet att upptäcka olika delar av vårt län, som Norrtälje med både vacker landsbygd, skärgård och stadskärna, avslutar Gustav Hemming (C).

Fakta

År 2020 beviljades Norrtälje Naturcentrum 175 000 kronor ur anslaget för hållbar regional tillväxt och skärgårdsutveckling i Region Stockholm, för att genomföra en förstudie, ”Första steget mot ett ekologiskt Science center”.

Det nya stödet från Region Stockholm uppgår till 400 000 kronor och medfinansieras tillsammans med Norrtälje kommun (utbildningsnämnden) och Roslagens sparbanksstiftelse för forskning och utbildning som bidrar med 200 000 kronor var.

Läs mer om det ekologiska science centret på hemsidan: https://norrtaljenaturcentrum.se/ekologiskt-science-center/

Centerpartiet står för närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva. Stockholmsregionen är en av världens mest attraktiva regioner dit både människor och företag vill flytta. Vi vill utveckla regionen samtidigt som vi bevarar Stockholm som den öppna, medmänskliga och gröna plats som det är idag.