Gustav Hemming (C), klimat- och infrastrukturregionråd i Region Stockholm

Regionrådet: Regeringen gör det omöjligt för oss att nå klimatmålen i tid

Region Stockholm är skarpt kritisk till regeringens förslag om sänkt, och inom kort, slopad reduktionsplikt och anser att det är ett olyckligt trendbrott i svenskt klimatarbete. ”Det hjälper inte att komma tio år för sent”, säger klimatregionrådet Gustav Hemming (C).

Det behövs inte färre verktyg för att få ned utsläppen inom transportsektorn, snarare tvärtom. Det skriver Region Stockholm i sitt yttrande över regeringens promemoria Sänkning av reduktionsplikten som precis har varit ute på remiss.

- Jag undrar om människor helt har förstått att en slopad reduktionsplikt innebär att bilar åter kommer att gå på 100 procent fossila bränslen. Stockholm och Sverige kommer att gå från globala föredömen, till att i sällskap med Polen och Ungern bli bakåtsträvare i vår mest avgörande framtidsfråga. Är det verkligen där Stockholmsregionens invånare vill befinna sig?, säger Gustav Hemming (C), klimatregionråd i Region Stockholm.

- Om regeringen tar sitt ansvar och drar tillbaka förslaget kommer transportsektorn klara den största delen av klimatomställningen innan år 2030. Men med regeringens slopade reduktionsplikt och totala avsaknad av andra åtgärder som kompenserar för de kraftigt ökade utsläppen fördröjs omställningen med minst tio år, och en sådan försening har inte klimatet råd med.

Regeringens förslag innebär att kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till låga sex procent för åren 2024–2026. Därefter föreslås den slopas helt. Region Stockholm betonar i sitt yttrande att en stor del av regionens utsläpp kommer från transportsektorn och att en sänkt och snart slopad reduktionsplikt kommer att försvåra för regionen att nå målen.

- Region Stockholm var först i världen med en helt fossilfri kollektivtrafik. Vi arbetar hårt för att nå Sveriges klimatmål och har tidigare kunnat lita på att regeringen jobbar åt samma håll. Fullföljer regeringen sin avsikt så visar de tyvärr att Sveriges regering, trots att de förstår klimatkrisens allvar, väljer att vika ner sig för Sverigedemokraterna och vrida på oljekranarna från Putins Ryssland, säger Gustav Hemming (C).

För Stockholmsregionens del kommer den sänkta reduktionsplikten att innebära en ökning av koldioxidutsläppen med 525 000 ton CO2e jämfört med nuvarande ”pausade” nivå. Jämfört med vad gällande lagstiftning säger att nivåerna ska vara så innebär regeringens förslag en ökning med 700 000 ton CO2e år 2024.

Bakgrund

• I promemorian föreslås det att kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till sex procent för åren 2024–2026. Det föreslås även att reduktionsnivåerna för 2027–2030 ska tas bort.
  • Som skäl för att sänka reduktionsplikten anges i regeringens promemoria behov av minskade drivmedelspriser vilka ska underlätta för hushållen och för svenska företag att behålla sin konkurrenskraft.
  • Samtidigt konstateras att reduktionsplikten har stor betydelse för att uppfylla de åtaganden om att minska klimatutsläppen som Sverige har enligt EU:s ansvarsfördelningsförordning.
  • I promemorian beskrivs att ju lägre reduktionsnivåerna sätts 2024–2026 desto högre krav behöver sannolikt ställas på drivmedelsleverantörerna 2027–2030 så att de ackumulerade utsläppen under hela perioden inte blir högre än vad som är tillåtet för Sverige.