Christine Lorne (C), sjukvårdstalesperson, Region Stockholm. Foto: Centerpartiet

Väntrumslyft för tryggare, säkrare och mer trivsamma väntrum

Att som patient eller närstående vistas i akutsjukhusens väntrum kan innebära en lång och osäker väntan i en stressande miljö. Väntrummen behöver bli tryggare, säkrare och trevligare. Därför har Centerpartiet och den styrande blågröna majoriteten i Region Stockholm avsatt sökbara medel i Regionens budget för 2022 för att göra ett väntrumslyft på våra akutsjukhus.

Ingen ska behöva vänta längre än nödvändigt på akuten, men eftersom de mest akuta fallen alltid behöver tas om hand direkt så innebär det ofrånkomligen att vissa behöver vänta längre än andra. Därför behöver kösystemet bli tydligare för patienten och väntrummet behöver bli en trevligare och tryggare plats.

- Vi är många som vet hur stressande det är att sitta i ett väntrum på ett akutsjukhus i oviss väntan på att man själv eller ens anhörig ska bli omhändertagen. Självklart ska väntetiderna vara så korta som möjligt, men vi måste också göra mer för att patienterna ska ha det så bra som möjligt när de måste vänta. I dag är det många som knappt vågar gå på toaletten av rädsla att missa att bli uppropade, och att sitta så i flera timmar är utmattande, säger Gustav Hemming (C), samhällsplaneringsregionråd.

Väntrumslyftet innebär en kvalitetshöjning för patienten. Det kan handla om att göra kösystemet tydligare, men också att miljön ska kännas mer välkomnande. Om väntan blir lång måste det också gå att ladda telefonen, som ofta är enda sättet att hålla kontakten med anhöriga. För de som väntar länge är det också viktigt att det finns möjlighet att köpa någonting att äta och dricka.

Innovationsenheten på Södersjukhuset har med regional finansiering implementerat ett väntrumslyft kallat ”När är det min tur?” som har bidragit till fler trygga patienter och närstående. Denna typ av initiativ för tryggare och bättre vårdmiljöer behöver spridas. Många patienter upplever att det är frustrerande att inte få någon information kring väntetider. Det upptar dessutom mycket onödig tid av vårdpersonalen att försöka svara på när det är någons tur.

Du som patient eller närstående ska kunna känna dig trygg med den vård som ges och med hur din sekretess beaktas. Ingen ska behöva berätta om sina kroppsliga eller psykiska besvär när andra hör på.

- Patientsekretessen är ofta svår att upprätthålla på akutmottagningar där många patienter vistas på samma yta men det finns goda lösningar som används och vi vill se och premiera att dessa goda exempel sprider sig till fler akutsjukhus. Dessutom behöver vi göra mer för att underlätta väntan, det kan handla om att enklare kunna ladda sin mobiltelefon eller kunna köpa något att äta och dricka säger Christine Lorne (C), sjukvårdstalesperson, Region Stockholm.