120 miljoner mer till skola, vård och omsorg i Västerbotten

- En välkommen satsning på välfärden i Västerbotten. Närmare 40 miljoner till framförallt länets sjukvård och mer än dubbelt så mycket till skola, vård och omsorg i Västerbottens kommuner, säger Mattias Larsson, ordförande för Centerpartiet i Västerbotten.

Centerpartiet och Liberalerna har tillsammans med regeringen kommit överens om att skjuta till mer pengar till välfärden i vårbudgeten. 5 miljarder kronor ytterligare ska gå till att stärka välfärden redan i år. Rättsväsendet får samtidigt 750 miljoner kronor mer i år för att öka tryggheten.

Kommuner och regioner ska få ytterligare 5 miljarder kronor i generella statsbidrag i vårändringsbudgeten, varav 3,5 miljarder till kommunerna och 1,5 miljarder till regionerna, utöver de fem miljarder kronor som redan tidigare har skjutits till i budgeten för i år. Detta sker inom ramen för en sammanhållen och ordnad budgetprocess.

- För Centerpartiet är det extra viktigt att pengarna är just generella, och alltså inte är öronmärkta för något enskilt ändamål. Nu kan vi använda resurserna där de gör som allra mest nytta i kommun. Här i Västerbotten kommer tillskotten framför riktas till skola, vård och omsorg. För Centerpartiet har det alltid varit viktigt att pengar avsedda för den lokala nivån också kan beslutas om på lokal nivå, säger Mattias Larsson..

• Lokal/regional påverkan

• västerbotten