CENTERPARTIET I UMEÅ KRÄVER: INGEN OVACCINERAD PERSONAL I KOMMUNENS PATIENTNÄRA VÅRD OCH OMSORG

Den snabba smittspridningen av den nya Omikronvarianten av Covid-19 gör att Centerpartiet i Umeå kräver omedelbara åtgärder för att minska risken för att kommunens vård och omsorgstagare smittas. Detta genom att säkerställa att endast vaccinerad personal utför vårdnära arbete inom kommunens vård och omsorg.

Centerpartiet har lämnat in en motion i frågan samt kommer även lyfta frågan om vaccinkrav på kommande sammanträde med kommunens äldrenämnd.

- Jag anser att patientens intresse av att smittorisken minskas väger tyngre än den anställdes individuella val att vaccinera sig eller inte, säger Sven-Olov Edvinsson en av motionärerna.

- Användande av skyddsutrustning och regelbunden personalprovtagning är betydelsefulla åtgärder men då det är väl känt att vaccination är det överlägset mest effektiva sättet att förhindra smitta är det dags att agera och säga att i Umeå kommun ska ingen vårdtagare tvingas få sin omsorg av ovaccinerad personal, säger Åke Gustafsson ledamot i äldrenämnden.

Umeå kommun har hanterat pandemin på ett bra sätt och kommunen har flera gånger varit framsynt och tagit beslut av smittskyddskaraktär som varit mer långtgående än de rekommendationer som kommit från nationellt håll.

Ett vaccinkrav för vissa personalgrupper måste hanteras med känslighet för individens rätt att välja att avstå vaccination vilket ställs mot vårdtagarens rätt att vårdas på ett sådant sätt att risken för att smittas av Covid-19 minimeras.
    Därför måste krav på vaccinering riktas väldigt precist och endast gälla de som sysslar med vårdnära arbete, alltså kommer i direktkontakt med våra vård- och omsorgstagare.

Det finns ett flertal exempel på hur snabbt smittan kan spridas om man har ovaccinerad personal på boendena, nu senast är det Tallviksgården i Överkalix som drabbats.

Om kommunen har medarbetare som är ovaccinerade bör det vara möjligt att hitta icke vårdnära arbetsuppgifter till dom så länge som pandemin pågår.

• umeå

• Umeå

Vi vill ge kraft åt varje människa.

Grunden i vår politik är alla människors frihet och lika värde.

Vi tror på människors förmåga att bestämma över sina liv och skapa

sin egen framtid. Det är så vi tillsammans får hela landet att växa.

Mattias Larsson

Gruppledare Umeå 070-682 17 19