Inför Centerpartiets partistämma: Julia Algotsson sätter ungas psykiska hälsa på agendan

Julia Algotsson sitter i gymnasie-och vuxenutbildningsnämnden i Umeå och har ett starkt intresse för förstärka den kommunala elevhälsans roll i arbetet mot psykisk ohälsa. Denna utveckling vill hon se i hela landet och har till Centerpartiets partistämma skrivit en motion om detta:

– Ett utökat ansvar för elevhälsan skulle minska trycket på regionerna som idag ansvarar för all behandling av psukisk ohälsa samtidigt som vi sänker trösklarna att söka hjälp.

Julia tror att elevhälsan kan spela en avgörande roll i fråga om att minska psykisk ohälsa bland unga, som visat sig bli att vanligare på senare år.

– Att snabbt kunna bli behandlad för lättare psykisk ohälsa på plats där du har din dagliga verksamhet, i detta fall skolan, gör att det blir lättare att ta det första steget till hjälp. Samtidigt visar studier att behandling av lättare psykisk ohälsa minskar riskerna dramatiskt för svårare psykisk ohälsa, säger Julia.

Partistyrelsen yrkar på att stämman ska instämma i motionens intentioner, men Västerbottens distrikt röstade bifall till motionen på deras årsstämma tidigare i vår.

Det är viktigt att Centerpartiet driver en politik som faktiskt gör skillnad för våra barn och ungas hälsa, och med denna motion tar vi ännu ett steg i rätt riktning, säger Julia som är positiv till motionens mottagande.

Sedan tidigare har Centerpartiets gruppledare i region Västerbotten Ewa-May Karlsson betonat vikten av en starkare samordning mellan kommun och landsting gällande psykisk ohälsa ingår i det program om trygg och tillgänglig vård, som stämman ska besluta om.

– Särskilt viktig är samordningen mellan elevhälsa och region, som vi har talat om flera gånger. Just att vi funderar på nya sätt att jobba på områden där det behövs är väldigt viktigt, har Ewa-May tidigare sagt i en kommentar om detta program.

Centerpartiets partistämma äger rum i Karlstad den 26-29 september.

Kontakt:
Amandah Andersson, ombudsperson Centerpartiet Västerbotten, 073-81 90 428