Centerpartiets förslag för att stärka det personliga ägandet

Skatterna på personligt engagerat ägande i företag måste ändras så att de blir lika gynnsamma som för passivt, institutionellt kapital. Det föreslog Centerpartiet idag på ett seminarium med några av Sveriges ledande experter på entreprenörskap och företagsskatter.

-  Vi har länge underskattat vikten av det personliga ägandet. Vi har gynnat det anonyma passiva institutionella ägandet av fruktan för att kapitalet ska lämna landet, medan vi hårdbeskattat företagaren som står på arbetsgolvet och skapar nätverk lokalt, säger Martin Ådahl, Centerpartiets chefekonom.

Trots en rad förbättringar för de små ägarna under förra och nuvarande mandatperiod finns fortfarande utrymme för reformer. Centerpartiet föreslår därför nu fyra konkreta punkter för att reformera beskattningen av det personliga arbetande ägandet:

Utöka investeraravdraget. Den 1 december införs investeraravdraget som minskar skatten för små ägare (det gäller 50 % av 1,3 miljoner) som vill satsa sina pengar i mindre företag, ett förslag som syftar till att öka antalet nya företag och arbetstillfällen. Som ett nästa steg kan investeraravdraget utökas till två-tredjedelars avdrag upp till 2 miljoner, så att det täcker de flesta mindre investerare.

Underlätta att ta ut lön som långsiktigt delägarskap, så kallade personaloptioner. Enligt förslaget ska inte personaloptionerna beskattas förrän delägarskapet säljs och en andel skattas lägre som växer ju mer långsiktiga personaloptionerna är.

Förenkla de s k 3:12-skatterna för ägare i fåmansbolag. De komplicerade 3:12-reglerna kompletteras med en alternativ mycket enkel regel där delägare kan ta ut lika stor utdelning till kapitalskatt som de kan ta ut lön till inkomstskatt.

Reformera kapitalskatterna så att de gynnar småskaligt långsiktigt kapital.  Hela beskattningen av kapital bör ses över eftersom de svenska skattesatserna på kapital är dubbelt så höga som genomsnittet i EU och OECD. I första hand bör en sänkning för de mindre och långsiktiga ägarna vara aktuellt, i linje med vad som gäller i många konkurrentländer.

Dessa punkter presenterades på Centerpartiets ekonomiska seminarium på Riksdagen idag. Vide seminariet deltog Centerpartiets partiledare Annie Lööf, Magnus Henreksson, professor i nationalekonomi och chef för IFN, Pontus Braunerhjelm, professor på KTH och chef Entreprenörskapsforum, Åsa Hansson, ledande skatteexpert och docent i nationalekonomi i Lund samt Jane Walerud, affärsängel och vd på telekomföretaget Teclo Networks.

Rapporten i sin helhet är bifogad som PDF under "Relaterat / Dokument"

Kontakt: Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20

• personaloptioner