När tar statsministern avstånd från våldet?

Jag välkomnar att demokratiminister Jens Orback tar avstånd från vandaliseringen av centerlokaler runt om i landet och därmed våld som politisk metod. Samtidigt är det intressant att notera splittringen i regeringen där vissa statsråd klarar av att ta avstånd medan andra, som till exempel Leif Pagrotsky, inte klarar av det. Nu är det dags för statsminister Göran Persson att klarlägga regeringens linje. Tar hela regeringen avstånd från de attacker som varit på centerlokaler och därmed det demokratiska samhället? Den frågan ställer centerpartiets partisekreterare Jöran Hägglund idag, tisdag. I ett öppet och demokratiskt samhälle ska politiska förslag kunna debatteras även om man har olika uppfattningar i sakfrågan. Det är beklämmande och förkastligt att vissa grupper i Sverige tycker sig stå över lagen och försöker skrämma meningsmotståndare genom att använda våld som arbetsmetod. Jag är därför mycket glad att demokratiminister Jens Orback idag så tydligt tar avstånd från de attacker som varit mot centerlokaler runt om i Sverige. Men Jens Orbacks ställningstagande står tyvärr alltför ensamt i regeringen. Att regeringen är splittrad är uppenbart. Utbildningsminister Leif Pagrotsky, som med sin retorik indirekt uppmanat till utomparlamentariska aktioner, har till exempel inte klarat av att ta avstånd från våldet. Och statsminister Göran Persson har förblivit tyst. Nu är det dags för statsministern att träda fram och klargöra regeringens linje menar Jöran Hägglund (c).