Regeringens solskatt: Finansministern kallas till skatteutskottet

Regeringen har infört en solskatt och hänvisar till EU-krav.
Men i SVT Rapport (23/8) meddelade EU-kommissionen att det inte finns någon EU-lag som kräver det.
- Jag anser att regeringen är skyldig utskottet ett tydligt svar på vad som gäller i frågan om solskatten
, säger skatteutskottets ordförande Per Åsling (C), som nu kallar Magdalena Andersson.

Den var den 1 juli som regeringen införde skatt på förnybar elproduktion från solanläggningar, så kallad solskatt. Trots både intern kritik och externa protester har regeringen beslutat att införa skatten.

- Det är fullständigt ologiskt att regeringen väljer att straffbeskatta en förnybar energi, något som vi faktiskt efterfrågar. Det går emot vårt gemensamma mål om att den svenska elproduktionen ska bli 100 procent förnybart till år 2040. Klimatfrågan är vår tids största utmaning och då kan inte regeringen motverka arbetet, säger Per Åsling (C), skattepolitisk talesperson och ordförande i skatteutskottet.

- Vi vill tvärtom att det ska bli både enklare och billigare att producera sin egen el. I regeringsställning 2006-2014 bidrog bland annat Centerpartiet till att sänka skatten på arbete för att göra det billigare att anställa. Samtidigt höjde vi miljöskatterna och andra skatter som fordonsskatten miljödifferentierades, för att göra det dyrare att vara miljöbov. Ett exempel på grön skatteväxling som regeringen borde ta efter, säger Per Åsling.

Med anledning av EU-kommissionens tydliga svar om att regeringen har fel angående solskatten kallar nu Per Åsling, i samråd med övriga Alliansen i utskottet, finansminister Magdalena Andersson till skatteutskottet för att svara på frågor.

- Det finns ett antal frågetecken som ansvarig minister Magdalena Andersson behöver besvara. Bland annat vill vi veta om regeringen i sitt samtal med EU har utrett frågan om solskatten tillräckligt, avslutar Per Åsling.

Vid frågor, ring Centerpartiets pressjour, 08-23 43 20.

• solenergi
  • solskatt
  • per åsling
  • närodlad politik

Centerpartiet står för Närodlad politik. Vi strävar efter ett hållbart Sverige där människor får bestämma mer själva.