Unika kärl från glasmosaiktillverkning blir till inredningsföremål.

I dessa smältdeglar blandar man fortfarande glasmassan vid Studio Orsonis verkstad i Venedig när man tillverkar deras handgjorda genomförgade smaltimosaik som också saluförs i Sverige av CENTRO. Efter ett antal användningar anses degeln vara förbrukad och lämnar då färggranna spår efter vilka färger som tillverkats i dem.

Smältdegeln står i ugnen och glasmästaren bearbetar den i degeln tills massan är genomfärgad och till synes klar. Då tillkallas färgmästaren med en ringklocka. Han kommer ut med sin referensfärgkarta, jämför med prov från glasmassan i ugnen varpå han på rapp italienska instruerar vilka mineraler som saknas för att exakt rätt färg ska uppnås.

Eter en stund i degeln inuti ugnen plockas glaset ut som nu liknar ett enormt färgat tuggummi, läggs i en mangelliknande handdriven maskin där den plattas ut till stora helt genomfärgade glasark. Från dessa handkapas sedan bitar ned till mosaik. Ett fantastiskt hantverk och en utdöende konstform.

Vi på CENTRO är en av få handlare i världen som säljer Orsonis förbrukade smältdeglar vidare och tillgängligheten är helt och hållet beroende på i vilken utsträckning Orsoni kasserar sina smältdeglar.

Eftersom de är tekniskt förbrukade är det naturligt att vissa kan ha sprickor eller andra skador vilket gör dem olämpliga att lämna utomhus under vintern på våra breddgrader. Det är också naturligt att de kan ha vassa kanter eller andra skavanker eftersom de i första hand inte är dekorationselement utan praktiska men ovanligt vackra industri- och bruksföremål. De säljs i befintligt skick som de ser ut.

CENTRO KAKEL & KLINKERSTUDIO i Veddesta har en nyinkommen leverans och vi har deglar i tre storlekar. priserna spänner från 3'900 kronor för de minsta till 4'700 kronor för de största.

Länkar:

CENTRO

ORSONI

TREND GROUP

HISTORIA studio ORSONI

Orsonis rötter återfinns i 1800-talets Venedig. Angelo Orsoni, född i en Muranofamilj i mitten av artonhundratalet ägnade sina tidiga yrkesverksamma år åt att arbeta i glasfabrikerna på Murano. Snart spreds ryktet om den skicklige glaskonstnären som visade särskild skicklighet att arbeta med kristall, klassiskt färgat muranoglas och aventurin.

Han upptäcktes av den berömda mosaikkonstnären Giandomenico Facchina som, efter att ha fått en viktig beställning från Frankrike, öppnar en fabrik för tillverkning av handklippt glasmosaik i Venedig
och erbjuder Orsoni arbete att producera sk smaltimosaik. När Facchina sedermera flyttar till Frankrike är den unge Angelo inte intresserad av att följa med mästaren och startar därför 1888 upp sin egen mosaikverkstad inne bland kanalerna i Venedig.

Följande år tar Angelo Orsoni prover på sitt arbete till världsutställningen i Paris. Framgången är enorm. Hans mångfärgade provkarta av smalti- och guldmosaik visas tillsammans med de mest avantgardistiska
tekniker och omedelbart förvärvar Orsonis i grunden hantverksmässiga arbete konstnärlig status. Detta under jugend/art nouveaueran då mosaik upphör att betraktas som ett dekorationsmaterial enkom för religiösa byggnader och används för första gången i sekulära sammanhang och utsmyckningar.

I början av det nya seklet flyttar Angelo Orsoni sin verksamhet till Fondamenta di Cannaregio i Venedig, där det fortfarande är beläget. Orsonis namn blir snart kopplad till större projekt och vinner berömmelse världen över. Bland annat de mosaikklädda spirorna på Gaudis mästerverk Sagrada Familia i Barcelona och den enastående Gyllene Salen i Stockholms Stadshus.

Sedan 2003 ingår Orsoni som en del i Pino Bisazzas företag TREND Group, som är CENTROs huvudleverantör av glasmosaik från Italien.

• Inredning

• krukor