Cernera vinner markanvisning i Västerås

Cernera vinner markanvisning i Västerås

Cernera har tillsammans med Kaminsky Arkitektur vunnit ännu en markanvisningstävling, denna gången i stadsdelen Södra Källtorp i Västerås. Planen är att bygga en blandning mellan radhus och flerbostadshus om totalt ca 3500 kvm BOA.

Västerås stads målsättning är att skapa ett attraktivt bostadsområde med varierad bebyggelse, med allt från rad-/par-/kedjehus till mindre flerbostadshus. Bebyggelsen ska hålla hög kvalitet och attrahera en blandad målgrupp av människor. De olika kvarteren ska vara uppbyggda av omsorgsfullt gestaltade livsmiljöer, där det är lätt att mötas och leva hållbart.

– Under året som gått har vi fler vunna markanvisningstävlingar än någonsin tidigare och med byggrätter runt om i Sverige är vår ambition att etablera oss som en nationell fastighetsutvecklare som bygger nytänkande bostäder med hög kvalitet. Vi ser att vi har möjlighet att vara med och bidra till en positiv samhällsutveckling genom att tänka igenom hur vi bygger, t.ex. med hållbara material men också genom att utforma miljön runt bostäderna så att det t.ex. blir tryggare att röra sig i området, säger Cerneras vice vd Martin Svärd.

– I projektet har vi arbetat med att skapa ett grannskap med en bykänsla. Uppe på en vacker skogbeklädd kulle ligger radhus och stadsvillor grupperade kring en gård med gemensamma sociala ytor, säger Joakim Kaminsky från Kaminsky Arkitektur.

Regioner

Vi på Cernera jobbar med något av det viktigaste i människors liv – platserna där vi bor och platserna där vi arbetar. Det är här vi spenderar nästan all vår tid. Därför är det vår viktigaste uppgift att utveckla fastigheter där vi ger människor och företag förutsättningarna att nå sin fulla potential. Platser där de kan blomstra.

Vi är en nationell fastighetsutvecklare som bygger, förädlar och förvaltar fastigheter sedan fyra decennier. Vår affärsidé är att utveckla och förvalta lokaler samt bostäder i attraktiva lägen på tillväxtorter i Sverige. Det gör vi genom att skapa hållbara samt välanpassade ytor där våra kunder trivs och kan utvecklas.

Martin Svärd

Presskontakt vVD/Finanschef 073-096 12 33