CERTEGO publicerar hållbarhetsrapport för 2022

CERTEGO publicerar hållbarhetsrapport för 2022

CERTEGO Group har idag publicerat sin hållbarhetsrapport för 2022. Årets rapport belyser företagets väsentlighetsanalys och fokusområden, inklusive mål för 2023 och 2025. Rapporten visar också de hållbarhetsmål som är mest relevanta för CERTEGO:s verksamhet och till vilka mål man kan bidra mest.

Väsentlighetsanalys 2022
Under 2022 genomförde CERTEGO en väsentlighetsanalys i linje med GRI Foundation 2021. Dubbelmaterialitetskonceptet inkluderar både påverkan på planeten, människorna och samhället, och hur företaget påverkas ekonomiskt av världen omkring.

Rapporten tar upp de sju områden som i analysen definierades som väsentliga och kritiska för CERTEGO:s hållbarhetsarbete. Dessa är: mångfald och inkludering; transport; säkerhet, hälsa och välbefinnande; IT- och informationssäkerhet; kompetensutveckling; hållbar värdekedja samt förpackning och avfall.

- Genom vårt arbete med väsentlighetsanalysen 2022 har vi tagit vårt första steg mot ett integrerat och systematiskt förhållningssätt för att kunna dokumentera, rapportera och förbättra vårt hållbarhetsarbete. Analysen hjälpte oss att prioritera fokusområden och ligger till grund för vår strategi och ramverk inom hållbarhet. Säger Joakim Halfwordson, Sustainability Manager och CCO CERTEGO Group

Ansvar – en del av CERTEGO:s kärnvärden
    CERTEGO:s vision är att vara Norra Europas främsta expert på oberoende tillträdes- och övervakningslösningar. Det innebär att stödja kunderna på ett ansvarsfullt sätt under hela fastighetens livscykel – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Ansvaret är något som också är starkt förankrat i företagets värderingar och viktigt för engagemanget hos företagets 1 200 medarbetare.

- För oss handlar hållbarhet om att vara ansvarsfull och ta ansvar. Ansvar för att skapa en bra arbetsplats, göra klimatvänliga val och bygga en solid och långsiktigt lönsam organisation. Vår ambition är hög; vi ska vara det mest ansvarsfulla företaget i vår bransch under 2026! Säger Jonas Granath, CEO CERTEGO Group

Bekämpa klimatförändringar – mäta utsläpp från scope 3

Under 2023 kommer CERTEGO att nå en viktig milstolpe när man, utöver scope 1 och 2 (kontrollerade och ägda utsläpp) också börjar mäta scope 3 – (de indirekta utsläppen kopplade till inköp av varor och tjänster från leverantörer).

Genom att mäta alla tre scopen ska man få insikt i vilka utsläpp som sker genom hela värdekedjan. Detta för att kunna fokusera ansträngningarna på att minska utsläppen där de är som störst. CERTEGO strävar efter att intensifiera sitt hållbarhetsarbete ännu mer för att sätta standarden i branschen.

Kategorier

CERTEGO är en ledande nordisk leverantör av kompletta säkerhetslösningar. Våra kompetenta och engagerade medarbetare skapar innovativa, trygga och behovsanpassade system. CERTEGO finns på 71 orter i Norden, har över 1200 anställda och omsätter SEK 2 miljarder. Mer information om företaget finns på www.certego.se

Tobias Eriksson

Presskontakt VD CERTEGO AB +46 (0) 21 10 97 66

Säkerhet för allt du vill skydda

CERTEGO är en ledande nordisk leverantör av kompletta säkerhetslösningar. Vi erbjuder rådgivning, installation och service inom bland annat lås, passersystem, porttelefon, kamerabevakning, larm och brandsäkerhet. CERTEGO finns på 71 orter i Norden, har över 1200 anställda och omsätter 2 miljarder kronor.

CERTEGO AB
      Pressverksgatan 4