Cervera fasar ut PFAS-ämnen ur sortimentet

Cervera fasar ut PFAS-ämnen ur sortimentet

Cervera tar kraftiga tag för att fasa ut PFAS ur sitt sortiment. Målet är att till 2025 ha fasat ut alla produkter som innehåller PFAS-ämnen. Cervera har sedan 2018 arbetat med att kartlägga och identifiera förekomsten av PFAS-ämnen genom tester, och utfasningen är nästa steg i arbetet. I samband med detta skriver Cervera under ChemSecs initiativ ”No to PFAS” för att bidra till att gemensamt påverka lagstiftning samt uppmana kemikalietillverkare att fasa ut PFAS och utveckla mer miljövänliga alternativ.

Det är viktigt för oss att produkterna vi säljer är säkra att använda och inte innehåller några hälsofarliga kemikalier, så detta är ett självklart nästa steg för oss att ta. Vi tar inte in produkter där leverantören inte kan uppvisa testrapporter eller dokumentation som styrker att produkterna är PFOS och PFOA-fria samt testade enligt de senaste testmetoderna. Vid minsta tveksamhet undviker vi att ta in produkten samtidigt som vi aktivt förespråkar PFAS-fria alternativ, säger Huyen Vu, Hållbarhetschef Cervera.

PFAS (per- och polyfluorerande alkylsubstanser) är en grupp högfluorerade ämnen som tillsätts bland annat i non stick-beläggningar för att förhindra att maten fastnar. Forskning har visat att flera av dessa ämnen är misstänkt cancerframkallande, reproduktionstoxiska, hormonstörande, samt påverkar immunsystemet och är svårnedbrytbara i naturen. Som en del av arbetet att identifiera förekomsten av PFAS-ämnen samarbetar Cervera med Naturskyddsföreningen och IVL Svenska Miljöinstitutet för att utveckla testmetoder som kan identifiera fler PFAS-ämnen än vad dagens internationellt standardiserade testmetoder kan. Fokus har hittills varit att testa keramiska beläggningar på Cerveras egna produkter under varumärket Anders Petter för att kunna säkerställa att de är fria från tillsatta PFAS-ämnen. Ett medvetet val för att kunna erbjuda ett miljövänligare alternativ till dagens traditionella non stick-beläggningar.

Lagstiftningen som den ser ut idag räcker helt enkelt inte till, det är därför upp till oss aktörer inom branschen att sätta krav mot våra leverantörer och vara selektiva i vad vi tar in. Att vi ensamma fasar ut PFAS kommer inte påverka förekomsten av PFAS, vi måste alla inom den här branschen våga säga nej till non stick-produkter för att skapa en efterfrågan av bättre alternativ. Det är därför vi har valt att engagera oss i frågan tillsammans med våra samarbetspartners – för att bidra till diskussion, kunskapsutbyte och utveckling.

Utmaningen är även att hitta alternativ som har samma prestanda som dagens PFAS-beläggningar för alla produkter. Vi uppmanar därför alla aktörer som är verksamma inom kök- och hem att våga säga nej till non stick-produkter där man inte kan säkerställa att PFAS inte förekommer. Genom att tillsammans ställa höga krav på produktutveckling kan vi bana vägen för PFAS-fria alternativ som är bättre både för människan och miljön, säger Huyen Vu.

Cervera samarbetar i dessa frågor med Naturskyddsföreningen, RISE, POPFREE och ChemSec. Mer information om dessa samarbeten samt Cerveras hållbarhetsarbete hittar du på www.cervera.se/hallbarhetsrapporter

Cervera är Sveriges ledande aktör inom kvalitetsprodukter till köket, hemmet och presentbordet med försäljning online och ett 70-tal butiker runt om i Sverige samt NK Kök&Design på Nordiska kompaniet i Stockholm och Göteborg. Ägare är Accent Equity.

Huyen Vu

Hållbarhetschef Hållbarhet 076-125 90 10